Edialog - Send digital post sikkert til kommunen

Edialog er en tjeneste som gir deg trygghet om at din digitale post i form av brev og dokumenter kommer trygt frem til oss.

Vanlig e-post medfører risiko for at personsensitive opplysninger kan komme på avveie eller e-posten ikke kommer frem til mottaker av ulike årsaker. Anbefalt bruk av e-post til kommunen er enkle spørsmål og henvendelser som ikke inneholder personsensitive opplysninger og som ikke skal journalføres i kommunens sak/arkivsystem.

Edialog

Med Edialog kan du trygt sende oss brev og dokumenter elektronisk selv om de inneholder personsensitive opplysninger og/eller er unntatt offentlighet Vi oppfordrer både privatpersoner og virksomheter til å benytte Edialog. Også når innholdet ikke er unntatt offentlighet.

Fordeler

  • Du sender informasjon gjennom en sikker kanal (i motsetning til e-post).
  • Det gir en sikker identifikasjon av hvem som er avsender.
  • Innsendt post blir sendt rett inn i vårt sak/arkivsystem.

For å bruke Edialog, må du logge deg på/autentisere deg ved hjelp av ID-porten (MinID, BankID med mer). Når du er innlogget, fyller du ut skjemaet og laster opp de dokumentene du vil legge ved.
 

Gå til Edialog

Når trenger du ikke å bruke Edialog?

Hvordan bruke Edialog?

  1. Klikk på knappen "Gå til Edialog" ovenfor.
  2. Logg inn ved hjelp av ID-porten (MinID, BankID el.l.)
  3. Fyll ut skjemaet og last opp ønskede dokumenter.

Slik fyller du ut skjemaet

  • Obligatoriske felt er merket med * (rød stjerne).
  • Velg om du er privatperson eller om du representerer en virksomhet.
  • Tittel: Hva gjelder henvendelsen? Hvis henvendelsen er knytte til en sak, skriv gjerne saksnummeret.
  • Kommentar: Her kan du skrive inn teksten din.
  • Du kan laste opp vedlegg. De fleste formater kan brukes, men vi anbefaler PDF.
  • Klikk på "Send". Forsendelsen blir kryptert og sendes direkte til oss. Du får kvittering med referansenummer på e-post eller sms.