Beredskap i Vågan

Vågan kommunes beredskap er organisert etter nasjonale retningslinjer for beredskap

Vågan kommune er organisert tilnærmet likt i normaltilstand og under kriser. Vi følger de nasjonale beredskapsprinsippene. I hovedsak løses hendelser på lavest mulig nivå, men dersom hendelsene blir større løftes de opp og det settes stab for å håndtere den akutelle hendelsen.

Kriseledelse blir ofte omtalt som nivådelt, avhenig av hvor høyt opp i organisasjonen en krise blir håndtert.

Nivå 1 - Taktisk nivå
De som faktisk hånderer ulykken eller krisen på skadested. Jobber gjerne sammen med nødetater etc. Eksempelvis en lege eller sykepleier eller kommunalt psykososialt kriseteam.

Nivå 2 - Oprasjonelt nivå
Sørger for varsling og mobilisering videre, holder oversikt over egen virksomhet og bemanning. Sikrer drift mv. Eksempel på dette er teknisk vakt på vann og avløp, en enhetsleder mv.

Nivå 3 - Strategisk nivå
Ivaretar kommunens langsiktige interesser og understøtter nivå 1 og 2. Begrenser de negative konsekvensene av hendelsen. Svarer også ut til politikere. Kommunens kriseledelse er på plassert på strategisk nivå.

Nivå 4 - Politisk
Kommunestyret er øverste organ i en kommune som Vågan. De legger rammene for kommunens administrasjon, det politiske nivået håndterer skjeldent akutte kriser. Strategisk nivå svarer til det politiske nivået

Hvordan er den kommunale beredskapen organisert?

Vågan kommune følger de nasjonale beredskapsprinsippene.

Ansvar - Likhet - Nærhet - Samvirke

  • Ansvarsprinsippet, som innebærer at den organisasjon som har ansvar for et fagområde i en normalsituasjon, også har ansvaret for nødvendige beredskapsforberedelser og for å håndtere ekstraordinære hendelser på området.

  • Likhetsprinsippet, som betyr at den organisasjon man opererer med under kriser i utgangspunktet skal være mest mulig lik den organisasjon man har til daglig.

  • Nærhetsprinsippet, som betyr at kriser organisatorisk skal håndteres på lavest mulig nivå.

  • Samvirkeprinsippet, som betyr at myndigheter, virksomheter eller etater har et selvstendig ansvar for å sikre et best mulig samvirke med relevante aktører og virksomheter i arbeidet med forebygging, beredskap og krisehåndtering.

Det er Vågan brannvesen ved brannsjef som innehar beredskapskoordinatorrollen i Vågan kommune. Dersom du har spørsmål kan disse rettes til:

Lars Ottemo Gärtner
Brannsjef og Beredskapskoordinator
Telefon: 907 03 405
Epost: lars.ottemo.gartner@vagan.kommune.no

Hva gjør kommunens administrasjon ved en krise eller alvorlig hendelse?

Det er etablert eget planverk for når kommunen setter krisestab og hvordan denne skal arbeide. 

Kommunens kriseledelse (ofte omtalt som KKL) består normalt av følgende medlemmer:

  • Kommunedirektør
  • Ordfører og/eller Varaordfører
  • Kommunalsjefene
  • Beredskapskoordinator
  • Kommuneoverlege
  • Representant fra IKT
  • Liaisoner fra andre (dersom det er formålstenelig for å håndtere henelsen)

Staben arbeider på strategisk nivå og understøtter enheter som håndterer krisen. 

Hvem har ansvar for hva?

Som beskrevet under overskften "Hvordan er den kommunale beredskapen organisert?" er vi organisert så likt som mulig. Vågan kommune har organisert seg i fire samfunnsområder. 

Helse og omsorg, Skole og oppvektst, Samfunn og Stab

Hver av disse områdene har en egen kommunalsjef. I utgangspunktet er det områdene selv som skal ha beredskap innefor eget område, men blir hendelsen for stor, må vi avhjelpe hverandre.

Normalt sett kan du derfor kontakte enhetsledere innenfor de konkrete samfunnsområdene for å få svar på beredskapsspørsmål.

Er du usikker kan du kontakte brannvesenet, som har fått tildelt korrdineringsansvaret for beredskap i Vågan kommune.

 

Hvem kan jeg ringe for å få hjelp til mitt problem?

Kontakt

Lars Ottemo Gärtner
Brannsjef og beredskapskoordinator
E-post
Telefon 75 42 02 81
Mobil 90 70 34 05
Terje Olsen
Leder beredskapsavdelingen
E-post
Telefon 75 42 02 85
Mobil 47 32 81 10