SLT - Samordning av Lokale rus- og kriminalitetsforebyggende tiltak

SLT er en samordningsmodell for lokale, forebyggende tiltak mot rus og kriminalitet og er i hovedsak rettet mot barn og unge og deres foreldre/foresatte.

SLT sikrer at de ressursene som allerede finnes hos kommunen og politiet, blir mer samkjørt og målrettet.

Målet er at kommunens barn og unge skal få riktig hjelp til riktig tid, av et hjelpeapparat som samarbeider godt på tvers av virksomhetsområder og faggrupper. Dette arbeidet skjer gjennom politirådet, SLT- koordineringsgruppen og tverrfaglige samhandlingsteam.

Politirådet skal sikre innføring av kriminalitetsforebygging i både kommunens og politiets planverk. SLT- koordinator får mandat og sin myndighet fra Politirådet.
Her kan du lese mer om politirådet

SLT-koordineringsgruppen fatter beslutninger og setter inn ressurser etter rammene som er fastsatt i politirådet. Koordinasjonsarbeidet skal rette seg mot konkrete mål som er satt opp av det styrende nivået på øverste plan i kommunen.

SLT-koordinator kontaktes på telefon eller epost.

Dersom det er mer naturlig kan lærer, helsesøster, barnevern eller politiet kontaktes direkte.

Alle kan ta kontakt. Det kan gjelde en bekymring eller at du har lyst til å snakke om temaet "rus- og kriminalitet".

SLT-koordinator samarbeider med:

• Ungdomsrådet