Hva gjør kommunens ergoterapeut?
Hvis du har nedsatt fysisk funksjonsevne, kan du få hjelp av en ergoterapeut med hjelpemidler og tilpasning av hjemmet ditt. Målet er at du skal bli mest mulig selvstendig og slippe å være avhengig av annen hjelp i hverdagen.
Tilbudet omfatter:
- hjemmebesøk i brukerens hjem og oppfølging på skoler eller andre aktuelle arenaer
- kartlegging, vurdering, trening og tilrettelegging for daglig aktivitet; Når sykdom, funksjonsfall eller miljøfaktorer påvirker hvordan du mestrer daglige aktiviteter eller gjøremål
- kartlegging av ditt behov for tekniske hjelpemidler; Bruk av hjelpemidler kan være et av tiltakene for at at mennesker med funksjonsnedsettelse skal kunne oppleve deltakelse og mestring i hverdagen. Bruk av hjelpemidler kan kompensere for eller erstatte tapt funksjon, og det vil alltid være viktig å vurdere om bruk av hjelpemidler vil hemme eller fremme en persons funksjon og muligheter for aktivitet
- bistand til å søke på aktuelle hjelpemidler innenfor bevegelse, syn, hørsel, kommunikasjon og kognisjon. Ergoterapeuten gir opplæring, følger opp, og tilpasser hjelpemidlene du har fått låne fra NAV Hjelpemiddelsentralen i Nordland, og vurderer om hjelpemidlene fungerer for deg
Hvordan får jeg hjelp fra ergoterapeut
Du kan henvise deg selv direkte til ergoterapeuten ved å kontakte ergoterapeuten pr telefon eller komme innom ergoterapeutens kontor.
Din fastlege, sykehus, andre kommunale tjenesteytere eller dine pårørende kan også henvise deg til ergoterapitjenesten på dine vegne dersom du gir fullmakt til det. Ved behov for hjelp til å søke om synshjelpemidler eller varmehjelpemidler behøver vi dokumentasjon/legeerklæring på ditt funksjonstap før en søknad om hjelpemidler kan sendes til NAV Hjelpemiddelsentralen.
Langtidslån av hjelpemidler
- for å få hjelpemidler til langtidsutlån må du ha varig (over 2 år eller livet ut) og vesentlig nedsatt funksjonsevne på grunn av sykdom, skade eller lyte
- det er NAV Hjelpemiddelsentralen i Nordland (Bodø) som formidler langtidsutlån etter søknad og vedtak. Det innvilgede hjelpemidlet sendes fra Bodø til Lokalt Hjelpemiddellager i kommunen, og leveres deretter til deg. Lokalt Hjelpemiddellager vil bistå deg med montering og lett opplæring.
- du kan selv søke på hjelpemidler fra NAV Hjelpemiddelsentralen, spørre Hjemmetjenesten eller om hjelp til å skrive søknad ved behov for konkrete og enklere hjelpemidler, eller kontakte kommunens Ergoterapitjeneste hvis du ønsker kartlegging og helhetsvurdering av hva som kan være aktuelle hjelpemidler for deg
- NAV hjelpemiddelsentralen låner ikke ut gelender, støttehåndtak, gripetang, forhøyningsklosser eller småhjelpemidler til kjøkken og bad. Dette må kjøpes selv. Informasjon om tilskudd til rimelige hjelpemidler finner du på Tilskuddsordning for rimelige hjelpemidler (småhjelpemidler) nav.no og søknadsskjemaet til NAV Hjelpemiddelsentralen
Kortvarig behov for hjelpemidler:
Ta kontakt med hjelpemiddelteknikerne:
Ring 948 77 645 eller 947 96 806
Hva koster det?
Tjenesten er gratis.
Jeg ønsker å klage. Hva gjør jeg?
Klage på avslag på hjelpemidler må klages til nav.hjelpemiddelsentralen.
Klage på tjeneste: klage til virksomhetsleder for fysio- og ergoterapitjenesten