Klage på vedtak?

Klagemuligheten er en viktig del av forvaltningen. Parter i en sak og andre med rettslig klageinteresse har klagerett etter forvaltningslovens § 28. 

Fristen for å klage er 3 uker fra du mottok vedtaket.

  • Klagen må være skriftlig og undertegnet av klageren eller hans fullmektig (fvl. § 32). 
  • Klagen må sendes før klagefrist går ut.
  • I saker hvor kommunen eller fylkeskommunen opprettholder vedtak, og ikke tar klage til følge, blir klagen videresendt til respektive klageinstanser* for endelig behandling. 
  • I saker hvor vedtak blir endret blir klage ikke sendt videre. 
     

Hva skal klagen inneholde?

  • Hvilket vedtak du klager på
  • Den eller de endringer du ønsker
  • Begrunnelsen for klagen
  • Eventuelle andre opplysninger som kan ha betydning for vurderingen av klagen

    * I saker hvor vågan kommune er myndighet er statsforvalteren endelig klageinstans. I saker der Nordland fylkeskommune er myndighet er Riksantikvaren endelig klageinstans. 
     
Prosess ved klage på vedtak fra kommunen
  1. Klagen sendes til kommunen. 
  2. Kommunen har 6 uker behandlingsfrist etter mottatt klage. 
  3. Dersom vedtak endres sendes det til ansvarlig søker. 
  4. Dersom vedtak opprettholdes sendes saken til statsforvalteren for endelig klagebehandling. 
Prosess ved klage på vedtak fra fylkeskommunen
  1. Klagen sendes til fylkeskommunen. 
  2. Fylkeskommunen har 6 uker behandlingsfrist etter mottatt klage. 
  3. Dersom vedtak endres sendes det til ansvarlig søker. 
  4. Dersom vedtak opprettholdes sendes saken til Riksantikvaren for endelig klagebehandling.