Varsel om sprengning og støyende arbeid på Stranda i Svolvær (SCh)

I forbindelse med arbeidene med ny Gang- sykkelsti, vann og avløp vil det være støyende arbeider fra graving, pigging, boring, sprengning og anleggstrafikk.

Arbeidet blir lagt opp slik at det skal skåne omgivelsene mest mulig. Borre- og sprengningsarbeider vil pågå gjennom hele anleggsperioden frem mot årsskiftet 2020/21 når vi støter på fjell i traceen langs Villaveien.

Varslingsrutiner ved sprengning:

Før en salve avfyres vil du høre et pulserende signal som varer i ca. 1 minutt og når salven er avfyrt, et langt sammenhengende signal som angir "faren over". Det vil bli plassert ut personell på vaktposter før salven avfyres for å sikre området.

Det er strenge krav til sikkerhet i forbindelse med sprengningen.

Av sikkerhetsmessige årsaker oppfordrer vi til følgende:

Personer i eller ved bygningene bes trekke innendørs og vekk fra vinduer og fasade rettet mot sprengningsområdet når de hører varselsignalet.

Rystelsene som kjennes i bygningen ved sprengning kan virke ubehagelige og skremmende, men er ikke skadelige for bygningen. Rystelsesmålere vil bli plassert i byggene som er mest utsatt og nærmest spregningsstedet.

Bilder, malerier, hyller, pyntegjenstander etc. som er dårlig festet kan falle ned pga. av rystelsene. Vi ber derfor at dere sjekker dette før arbeidene starter opp. Hvis det skulle oppstå skader på bygningen eller gjenstander ber vi dem kontakte prosjektleder umiddelbart. Gerhard Svenning AS Postboks 127 8301 Svolvær Besøksadresse: Sivert Nilsens Gate 43 C 8300 Svolvær Telefon: 400 911 88 Epost: post@gsvenning.no Org nr. 975 933 091

Arbeidstidsordning for anlegget:

Mandag – fredag kl. 07.00 – 19.00, lørdag kl. 08.00 – 19.00

Det kan forekomme arbeider etter kl. 19.00

Arbeid med omkobling av vann skjer på nattestid.

Vi ber dere respektere skiltingen og sperringen som blir satt opp og at det er forbundet med fare å bevege seg i anleggsområdet når arbeidene pågår. Ikke gå inn i anleggsområdet før dere har avklart dette med anleggsleder.

Ytterligere informasjon:

Dersom du har behov for ytterligere informasjon eller spørsmål kan man kontakte følgende personer:

Daglig leder/Bergsprengningsleder - Gunnar Svenning - 90770750

Prosjektleder/Bergsprenger - Håvard Helmersen - 46799550