Utstilling: Solen Oste ut av Sirkelen sin og Fylte Himmelen

Nordland Kunst- og Filmhøgskole har årets avgangsutstilling i Vågan kommune sine tidligere lokaler til barneskolen i Kabelvåg.

Utstillingen, med tittel Solen Oste ut av Sirkelen sin og Fylte Himmelen, åpner 9. juni og vil fylle fire festivaldager med filmer, performancer, konserter, kunstnersamtaler og boklansering. Sammen utgjør Solen Oste ut av Sirkelen sin og Fylte Himmelen og den tilhørende publikasjonen Månen Snakker Ingen av Språkene Våre et par som står i kontrast til og utfyller hverandre. Solen, som brekker seg ut av formens begrensninger og utvides i det uendelige, gjør at alt føles mulig. Månen minner oss på at både nærhet og avstand har en effekt på oss. Månen Snakker Ingen av Språkene Våre maner frem avgrunnen mellom det vi ser (og begjærer) og det vi kan nå ut til og forstå. Disse komplementære titlene er hentet fra diktsamlingen Seasons (2008) av den Libanesisk-Amerikanske poeten og kunstneren Etel Adnan. I Seasons får Adnan tidens, miljøets og tankens flyktighet til å fremstå som sensoriske opplevelser.

Les mer om utstillingen på nettsidene til Nordland kunst- og filmhøgskole.