Sorggruppe

-det hjelper å snakke om det—

Noen å snakke med

Kirken i Vågan i samarbeid med kreftsykepleier i Vågan kommune starter en sorggruppe medio januar 2022. Dette er en åpen sorggruppe, dvs. det er mulig å bli med i løpet av semesteret. I en sorggruppe treffer du andre mennesker i lignende situasjon. Du får hjelp til å takle livet og en mulighet til å støtte andre som har opplevd tap etter dødsfall. Målet er at hverdagen skal fungere.

Gruppen blir ledet av sokneprest Aina Marie Svendsen og kreftsykepleier Anita Bø Brendeford. Samtalene i gruppen tar utgangspunkt i deltakernes behov og erfaringer.

Om sorggruppa

• En åpen sorggruppe der du er med så lenge du ønsker
  • Individuell samtale i forkant for støtte og avklaring. Samtalen kan tas over telefon.
  • Tilbudet er gratis og livssynsnøytralt
  • Plass til 5-8 i gruppa
  • Deltakerne er vanlige mennesker som har opplevd tap av noen som stod dem nær
  • Samling ca. hver tredje torsdag fra 18.00-19.30 på Hans Egedes hus i Kabelvåg
  • Gruppa bygger på selvhjelpsprinsippet og likemannsstøtte

Oppstart medio januar 2022.
Ta kontakt om du ønsker å være med, eller om du har spørsmål.

Aina Marie Svendsen
Sokneprest

Telefon: 909 80 372 (tirs-fre 9-15)
sokneprest@lofotkatedralen.no

Anita Bø Brendeford
Kreftsykepleier
Telefon: 990 13 856 (hverdager 9-15)

Anita.Boe.Brendeford@vagan.kommune.no

Om sorg

De fleste mennesker opplever sorg når en de står nær dør. Noen ganger rammer døden uventet. Andre ganger kommer sorgen med et forventet tap etter alvorlig sykdom. Sorg er ingen sykdom, men for mange er det viktig å ta seg nok tid til å komme seg gjennom følelser, tanker og reaksjoner som oppstår.

Sorg uttrykkes ulikt fra menneske til menneske. Den som tør og vil «være i sorgen», vil kunne oppleve:

• tretthet
  • konsentrasjonsvansker
  • søvnproblemer
  • ensomhetsfølelse
  • å miste interessen for det som før var spennende, hyggelig og morsomt
  • å bli mer sårbar, nærtakende og irritable enn ellers, både overfor det andre sier og gjør—og det de ikke sier eller gjør

Sorgens mange spørsmål

• Har jeg for mange eller for få følelser?
  • Hvor lenge «skal» jeg sørge?
  • Hva er «normal sorg»?

Det finnes mange spørsmål uten enkle svar, fordi vi mennesker møter tapserfaringer på så ulike vis. Det er ingen riktig eller gal måte å sørge på.