Snøbrøyting

Oppfordringer til bilister og huseiere i Vågan

Vågan kommune har ansvaret for brøyting og strøing av kommunale veger i kommunen. Arbeidet utføres dels av kommunens eget mannskap, dels av innleid mannskap.

Trafikanter vil likevel måtte regne med dårligere fremkommelighet vinterstid enn ellers. For at forholdene skal være så bra som mulig, trengs et godt samspill mellom kommunen og innbyggere.

Vågan kommune oppfordrer bilister på sin side til å avstå fra parkering som er til hinder for effektiv brøyting, og ikke minst til å respektere parkering forbudt-skilter.

Oppfordringer til boligeiere i Svolvær, Kabelvåg og Henningsvær:

Rydd fortau for is og snø samt strø glatt fortau utenfor egen eiendom. Sørg for at det ikke oppstår fare for takras eller fallende istapper fra dine bygninger. Dette er i henhold til Vågan kommunes politivedtekter en plikt for alle huseiere.

Brøytevennlig parkering

Vågan kommune ber deg tenke på mulig brøyting når du parkerer bilen i vinter. Brøyting kan være en krevende jobb. Det er i alles interesse at brøytemannskapene får de aller beste forutsetningene for å gjøre jobben så godt som mulig. Parkerte biler er et stort hinder for dette. Noen ganger kan bilene gjøre det umulig å få brøytet godt, andre ganger koster de brøytemannskapene dyrebar tid. Parkerte biler i snøfylte gater kan også ødelegge for framkommeligheten generelt. Noen gater egner seg ikke for parkering ved mye snø.

Vågan kommune har derfor følgende oppfordringer:

• Respekter skilt som forbyr parkering.
  • Ta hensyn til framkommeligheten før du eventuelt parkerer i gater i vinter, også der det ikke er noen forbudsskilt. Dette gjelder særlig når det kommer eller er varslet nysnø som kan utløse brøyting.
  • Til gårdeier om å rydde og strø fortau, samt hindre takras.