Pressemeling - Feil i meldetjenesten til Barnevernet

Pressemelding fra Vågan kommune vedrørende feil i meldingstjenesten for barnevernet. Feilen ble avdekket av Bergen kommune og det ble i dag klokken 10:00 avholdt pressekonferanse.

Situasjonen

Enkelte bekymringsmeldinger som har blitt sendt er ikke kommet fram til Barnevernet, da de ikke er blitt korrekt lagret i systemet. Det er ikke snakk om informasjon på avveie, men at informasjon potensielt er forsvunnet. Vi vet enda ikke om dette også gjelder innbyggere i Vågan.

Bakgrunn og årsak

Årsaken er en feil i koblingen mellom to systemer. Det ene er innmeldingsportalen, det andre er fagsystemet som kommunen jobber i. Feilen ligger ikke hos Vågan kommune, men hos en leverandør som leverer til mange kommuner. Feilen ble oppdaget av Bergen kommune.

Konsekvenser

Vi kan ikke utelukke at feilen ikke har rammet Vågan kommune. Det er derfor mulig at bekymringsmeldinger ikke har kommet fram.

Dette har vi gjort

Lofoten-IKT er i gang med å oppdatere programvaren med leverandørens siste versjon av integreringsadapter. Noe som vil rette feilen.

Dette arbeider vi med framover

Det vil arbeides med å få informasjon fra Leverandørene av tjenestene om Vågan også er rammet av dette. Dersom du har levert en bekymringsmelding og ikke fått annet svar fra oss enn kvitteringen når du leverte, ber vi deg melde fra på nytt.

Generelt

Dette er sterkt beklagelig, og vi og alle andre berørte kommuner ser alvorlig på denne hendelsen. Systemer som ivaretar våre barns sikkerhet skal virke.

Neste pressemelding eller informasjon fra kommunen

Når vi har fått mer informasjon fra våre leverandører vil vi komme med ytterligere informasjon om saken.

Vågan kommune