Pressemelding - Vågan kommune, foreløpig regnskap 2022

Foreløpig årsresultat for Vågan kommune 2022 viser et regnskapsmessig overskudd på 3,4 millioner kroner. Netto driftsresultat før avsetninger på 7 millioner kroner, noe som er 0,7 prosent av totale inntekter. Dette er en betydelig forbedring fra 2021 da netto driftsresultat ble -3,4 prosent.

Resultatet fører til at kommunen nå har mulighet til å styrke helt nødvendige avsetninger til fond.

Fire hovedgrunner grunner til det positive resultatet:

• Langt høyere skatteinngang enn opprinnelig beregnet for 2022.
  • Høyere inntekter fra havbruksfondet.
  • Kostnader relatert til covid ble inndekt.
  • Kostnadsreduksjoner i driften.

Etter 3 år med underskudd er det gledelig med et positivt resultat som gir kommunen bedre muligheter til å møte de store investeringsbehovene vi har fremover. På grunn av det høye rentenivået er det viktig å ha muligheten til å styrke egenkapitalen i investeringer for å redusere lånebehovet.

Økte kostnader

Årsresultatet viser at vi fortsatt har utfordringer i driften:

• Kostnadsveksten innenfor helse og omsorg og oppvekst og inkludering ble høyere enn budsjettert.
  • Økte renteutgifter
  • Økte avdrag
  • Økte kostnader til minste tillatte avdrag

Dette understreker viktigheten av behovet for moderasjon med hensyn til nye tiltak, fortsette omstillingen og gjør kontinuerlige endringer for å kunne gi best mulig tjenester innenfor fremtidig stramme rammer.

Vi ser utfordringer i årene fremover, herunder bl.a. økte demografiutgifter, økte kapitalutgifter og økt press på tjenestene.

Det har blitt lagt ned en betydelig innsats blant kommunens ansatte for å oppnå dette resultatet og jeg vil berømme de ansatte i Vågan kommune. De står på hver dag for å levere gode tjenester, samtidig som vi effektiviserer driften.

Det presiseres at regnskapsresultatet er foreløpig slik at det vil kunne komme noen justeringer etter revisjon.

Tommy M. Stensvik
Kommunedirektør