Miljøvennlig søppelhåndtering i Svolvær (sch)

I 2019 ble det plassert ut en type søppelboks på Svolvær torg, hvor både solcellepanel og miljøvennlig søppelhåndtering går hånd i hånd. Parkeringsavdelingen har sammen med leverandør av skilt for Vågan Kommune, Euroskilt, tatt initiativ til utplassering av en slik ny type søppelboks, type "Bigbelly" på Svolvær torg, til utprøving.

Et smart modernisert system for avfallshåndtering og gjenvinning

Bigbelly er verdensledende innen smarte løsninger for avfallshåndtering og gjenvinning i offentlige miljøer.
Avfallshåndteringen kan optimeres ved hjelp av smarte, solcelledrevne avfalls- og gjenvinningsstasjoner som kommuniserer sin aktuelle status via sensorer.

Smarte avfalls- og gjenvinningsstasjoner koblet til Internett sørger for trygg oppbevaring av avfallet og rapporterer til renholdsarbeiderne når beholderne må tømmes. Dette gir økt produktivitet fordi personalet ikke trenger å reise ut unødig.

En tilkoblet plattform for håndtering av avfall i offentlig miljø gir nyttig informasjon om virksomheten og avfallshenterutinene, og denne informasjonen kan benyttes som beslutningsgrunnlag.

I tillegg til åpenbare fordeler som renere offentlig miljø, mer effektiv avfallshåndtering, lavere kostnader og miljøgevinst, kan kundene redusere søppelhentingen med opptil 80 %.