Kommunebilde Vågan

Vågan kommune, gjennom regionrådet i Lofoten gjennomførte dialogmøte med Statsforvalteren i Nordland den 14.12.23. Denne rapporten gir en overordnet tilstandsanalyse på utvalgte fagområder i kommunen, i tillegg til at den presenterer de temaene som fikk særskilt oppmerksomhet på møtet den 14.12.23. Dessuten angis hvilke områder Lofotregionen ønsker videre dialog med Statsforvalteren om.

Målet med kommunedialogen er å sikre likebehandling, rettssikkerhet og kvalitet i lov- og tilskuddsforvaltningen. Gjennom kommunedialogen skal både lokale forhold samt viktige regionale og nasjonale interesser ivaretas, og til grunn for dialogen ligger "Kommunebildet". Dette verktøyet presenterer nøkkeltall og faktaopplysninger om kommunen, og gir en overordnet analyse av tilstanden for 15 ulike fagområder hvor kommunen har en nøkkelrolle som tjenesteprodusent og samfunnsutvikler. Statsforvalteren sin ambisjon er å være en aktiv støttespiller for lokal utvikling og til å medvirke til gode, lokalt tilpassede løsninger.

Les hele rapporten her (PDF, 2 MB)