Henningsvær torg - slutt-føring våren 2020

Mandag 4 mai er arbeidene med opparbeidingen av torget i gang igjen etter en pause i vinter. Går alt etter planen og ikke noe uforutsett skulle dukke opp, så vil torget stå ferdig ved utgangen av juni 2020.

Naturstein er ankommet torget høsten 2019 Svein Christiansen

Kontrakt for utbygging av torget mellom TMS og Vågan kommune ble signert 24-28.06.19, til en omforent kontraktsum på  kr 4.871.137,50 ekskl mva. Til nå er ca 2/3 av beløpet brukt, samt tilleggsarbeider /endringsmeldinger på samlet kr 155.000 ekskl mva (anleggsbidrag Lofotkraft, mere fjell og avløpsløsning).

Betongkanter ble skiftet ut med platekantstein (granitt), og det ble også valgt å skifte ut kloakkledning samt legge ny overvannsledning 75 m fra Bakeriveien.

Oppslagstavle ble hengt opp imai i fjor ved innkjøringen til torget; HER BYGGES HENNINGSVÆR TORG. Torget er presentert med bilder og omtale på kommunens hjemmeside i mai 2019 og to ganger høsten 2019.

Arbeidene i fjor tok til første uka i mai og skulle holde på til ca 01.juli, med en pause over sommeren (Artic Race 16-18 august)  til ca 19 august. I løpet av våren 2019 var det i all hovedsak fokus på arbeidet under bakken, med utskifting av gamle ledninger, ny slamavskiller osv.

Så skulle arbeidene ta til igjen etter ferien ved skolestart 19 august og holde på frem til vinteren kom. Det kunne bli aktuelt at et lag med et par mann jobbet med steinsetting gjennom sommeren, et arbeid som skulle legges opp slik at ferdselen på torget ikke ble hindret. Kaiarbeidene skulle også igangsettes etter ferien.

19.september:

Grønn lunge ved Allmenningskaia Svein Christiansen

Fortau Engelskmannsbrygga Svein Christiansen

9.oktober:

Klargjort areal foran MIX Svein Christiansen

Betong fylles inn i fortauene Svein Christiansen

Her kommer grønne verdier. Svein Christiansen

Bildet under; Mye fjell helt opp i dagen gjør det nødvendig å sprenge seg ned her, dersom resultatet med en asfaltert flate skal bli bra.

Fjell i dagen på parkeringen må bort. Svein Christiansen

13 oktober:

Strukturen på plass Svein Christiansen

Areal ved Knusarn ordnet under bakken Svein Christiansen

Bildet over til høyre; Plassen ved Lofoten Artic hotel (Knusarn) er nå ferdig planert, alt under bakken ferdig. Klart for arbeidene på overflaten.

Nystøpt betongfortau Svein Christiansen

Mye olje her. Svein Christiansen

Ikke den siste olje for Henningsvær, tvert i mot. Svein Christiansen

23 oktober:

Parkeringsplasser ved inngang til bilfritt torg Svein Christiansen  Ovenifra I Henningsvær Svein Christiansen

Fergekaia er totalrenovert i løpet av høsten 209 og er stort sett ferdig.

Ny fergekai utenfor Amtskaia. Svein Christiansen

Nykaia 2019. Svein Christiansen

ANLEGGSOPPSTART VÅR 2020, UKE 19:

Følgende elementer skal monteres denne våren:

• Utarbeide kabelplan s 22.
  • Asfaltering.
  • Trær og stauder ihht anbud.
  • Plantekummer for trær, og planterister 1500 (3) og 2400 (2).
  • Rund rød (inne på torget) og sort benk (ved Knusarn) rundt trær, diameter 4 m.
  • 2 faste benker og 4 bord ved Allmenningskaia (fergekaia).
  • Anbudet forutsetter 12 m H-bjelke langs kaia (ikke rekkverk) 300x300. Denne må tilpasses nedgangen til flytebryggen.
  • Sviller som nedsenkede elementer i torgflata, 3 stk. 123x360x2600 mm jernbanesviller m/nedsenket kasse (350x350 mm) for el-uttak.
  • Belysning -  7 stk. Strøm til juletrekum.

Svein Christiansen

Teknisk Drift