Arctic Race, Arctic Triple og NM i triatlon i Vågan i uke 33

Som kjent for de fleste har Arctic Race lagt årets løp igjennom kommunene i Lofoten og i Vågan vil dette spesielt berøre Henningsvær og Svolvær, som start og målområde for andre etappe. Under ligger den informasjon vi til nå har fått i forbindelse med stenging av vei.

De mest aktuelle dagene for oss er torsdag den 15., fredag den 16. og søndag den 18. august. Som dere sikkert også vet vil Arctic Triple/NM i Triatlon også ha en del arrangementer i Henningsvær og Svolvær flere dager den uken, men det vil ikke bli stengning av vei over så lang tid som på fredag – så fredag er den dagen som er vanskelig i forhold til det å bevege seg samt få eller levere varer i kommunen.

Det er gjort avtaler med grunneiere i forhold til bruk av aktuelle arealer og stort sett hele sentrum av Svolvær vil bli berørt på en eller annen måte. Siden vegen (E10) blir stengt store deler av dagen, er det viktig at varelevering, ankomst og avreiser på overnattingssteder, nødvendige ærend og andre ting – planlegges godt og helst flyttes til dagen før eller dagen etter. Husk at torsdag den 15. er hele Vest Lofoten stengt og den 18., altså på søndag, så vil også E10 fra Evenes til Lofoten være stengt store deler av dagen. Dette vil sikkert gjester som kommer til eller reiser fra Evenes denne dagen sette pris på å få informasjon om.

For bedriftene som ligger på Vorsetøya vil adkomst være meget begrenset grunnet sperringer, da målgangen blir der. (i området foran Nordic Last og Buss) Alle disse bedriftene skal nå ha fått informasjon eller mulighet til å tilegne seg denne via møter, personlig besøk eller andre kanaler. Om det er noen som føler et behov for ytterligere informasjon er det bare å ta kontakt med undertegnede eller med Tor Henriksen hos Lofotvekst.

Det understrekes at arrangør av sykkelrittet er Arctic Race og ikke Vågan kommune, så vegstengning skjer i regi av arrangøren som igjen har innhentet alle tillatelser fra politi, kommune og vegvesen.

Start er ca kl.13:55 og målgang er ca kl.1800.

Da NM i triathlon og Arctic race forsøker å tilpasse seg hverandre for å unngå kollisjoner, så er tidspunktene oppgitt som ca.

Lofotvekst v/Tor Henriksen har fått oppdraget med å organisere en folkefest. Ønsket er å skape mest mulig liv så alle oppfordres til å gå ut i gatene å være med. Det vil bli storskjerm og en del underholdning fra scene på Torget, lokale serveringssteder oppfordres til å delta med matservering og evt andre innslag. Bodene vil få plass i Lofotgata ved Amfi.

Det vil bli en rekke sidearrangementer disse dagene blant annet Mini Arctic Race i Svolvær fredag den 16., familiefest i Kabelvåg i regi av Bufetat på tirsdag den 13., for å nevne noen. Informasjon kommer fortløpende i presse og via sosiale medier – følg med!

Det kan aldri bli nok informasjon, det vet vi, men det er nå informert via flere artikler i Lofotposten, det er gjennomført to informasjonsmøter på Rådhuset, samt at det er opprettet en side på Facebook for Arctic Race, som dere oppfordres til å følge. Der legges det fortløpende ut informasjon som kan være relevant. Lofotposten vil forløpende komme med aktuell informasjon etter hvert som arrangementet nærmer seg.

Med god planlegging så håper vi på en dag med masse hygge, godt humør, fint vær og folkeliv i hele uke 33.

ARN19_1.etappeARN19_2.etappeARN19_3.etappeARN19_4.etappe