Eiendommer med innlagt vann som ikke har tilgang til offentlig avløpsnett, må etablere egne private avløpsløsninger.
Eier du bolighus, hytte, turistbedrift og lignende som ikke er tilknyttet (eller kan tilknyttes) offentlig avløpsanlegg, må du søke kommunen om tillatelse til å slippe ut avløpsvann. Hvis virksomheten bare slipper ut gråvann, gjelder søknadsplikten bare hvis du har innlagt vann. Med avløpsvann menes avløp fra vannklosett, kjøkken, bad og vaskerom. Med innlagt vann menes vann fra vannverk, brønn og cisterneanlegg som føres innendørs gjennom ledning. Med gråvann menes avløp fra kjøkken, bad og vaskerom (klosettavløp ikke inkludert).
Du må søke om utslippstillatelse for alle nye utslipp eller vesentlig økning av dagens utslipp, inkludert renset avløpsvann. Søknadsplikten gjelder også når avløp går til lukket tank.
Søknaden gjelder både separate utslipp av sanitært avløpsvann og utslipp fra små hussamlinger som samarbeider om en felles avløpsløsning.
Kriterier/vilkår
For utslipp mindre enn 50 pe (personekvivalenter) søkes det etter krav i forurensningsforskriften kap.12. For utslipp mer enn 50 pe søkes det i henhold til krav i forurensningsforskriften kap. 13. Standardvilkår fremgår i henhold til forskrift. Vilkår kan også gå fram av tillatelsen. Eieren av avløpsanlegget er ansvarlig for drift og vedlikehold etter forskriften
Kommunen kan kontrollere at anlegget er lokalisert, bygd og drevet i samsvar med vilkår som fremgår av tillatelsen.
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten
Kommunen gir veiledning om vilkår, forundersøkelser og hvordan du skal søke om utslippstillatelse. Skriftlig søknad skal blant annet inneholde følgende opplysninger:
- dokumentasjon på hvordan utslipp skal etableres og drives
- om utslippet skal etableres og drives i samsvar med kravene i forurensningsforskriften kap. 12/13 eller om det søkes om fritak for kravene
- plassering av avløpsanlegg og utslippssted på kart
- interesser som antas å bli berørt av etableringen, slik som drikkevann
Parter og andre som kan bli særlig berørt av saken skal varsles om innholdet i søknaden. Kopi av varselet sendes kommunen. Eventuelle uttalelser skal vedlegges søknaden.
Saksbehandling
Kommunen kan under søknadsbehandlingen fastsette krav som avviker fra forskriftens kap. 12/13 eller nekte etableringen av utslipp. Når kommunen avgjør om det skal fastsettes andre krav, skal det legges vekt på forurensningsmessige ulemper sammenholdt med de fordeler og ulemper som tiltaket for øvrig vil medføre.
Saksbehandlingstid
Fullstendig søknad om utslippstillatelse som er i overensstemmelse med kravene i forskriftens kap. 12/13 skal avgjøres av kommunen innen seks uker. Dersom kommunen ikke har avgjort saken innen fristens utløp, regnes tillatelse som gitt så fremt det ikke er noen grunn til å tro at noen part vil være misfornøyd med dette. Fullstendig søknad med krav som avviker fra forskriften, skal avgjøres så snart som mulig.
Klagemulighet
Du kan klage på vedtaket innen en frist på tre uker fra du mottok vedtaket. Klagen sender du til den instansen som har fattet vedtaket. I klagen skal du angi hva du ønsker endret i vedtaket og begrunne dette. Kommunen vil kunne gi deg veiledning. Klageinstans er kommunens egen klagenemnd. Før klagen sendes dit, skal den instansen i kommunen som fattet vedtaket, vurdere om det er grunn til endre det. Opprettholder kommunen vedtaket, vil saken bli sendt til klagenemnda.
Søknad sendes til
For utslipp mindre enn 50 pe Trykk her for søknadsskjema
For utslipp mer enn 50 pe Trykk her for søknadsskjema (ODT, 33 kB)
Send inn søknaden på e-post, merk med "Søknad om utslipp av avløpsvann gbn XX/XX", til e-post: postmottak@vagan.kommune.no
Søknad kan også leveres på rådhuset eller per post til adresse:
Vågan kommune
Postboks 802
Rådhuset
8305 Svolvær
Regelverk