Bortfall av EKOMTelenor stengte sitt kobbernett (fasttelefonnetet) ved årsskiftet 2022 - 2023 og de kundene som til da hadde hatt fasttelefon ble flyttet over til mobile løsninger. Vi har i den anledning "mistet" en backupløsning til elektronisk kommunikasjon. Internett og elektronisk kommunikasjon blir stadig viktigere i vårt samfunn, og Vågan kommune har i den anledning anskaffet mobile satellittbaserte internettsystem til beredskap i kommunen. Vågan kommune er en del av programmet "forsterket ekom" tilhørende Nasjonal kommunikasjonsmydnighet. Vi fikk "forsterket ekom" så tidlig som i 2014 sammen med Vestvågøy. Dette innebærer nødstrøm og redundans på kommunikasjonslinjene inn og ut, dette i minimum 72 timer. Imidlertid er ikke hele kommunen dekket av denne løsningen. Derfor har vi anskaffet et supplement som er tenkt utplassert på strategiske områder dersom internett og eller strøm forsvinner over lengre tid. Hvordan vil dette fungere? Løsningen er mobil og vil plasseres der det er antatt størst behov. Det opprettes en WiFi sone må ca 50-100m2 som alle kan koble seg til. Brukernavn og passord vil være skrevet på routeren, eller i et skriv i frontruten på kjøretøyet som leverer internett. Når man er koblet til routeren vil man kunne bruke internett som ellers. Det anmodes om at man begrenser datatrafikken (unngår nedlastning, gaming eller streaming av video) slik at det er nok båndbredde til alle. Hvor vil WiFi områdene være? Aktuelle områder for dette er kommunale byggninger, og da gjerne skoler. Informasjon om dette vil distribueres så tidlig som mulig mens en enda har batteribackup på de vanlige antennene. Alternativt vil dette informeres om via Radio (NRK P1). Dersom det er et rent EKOM utfall vil disse plasseres innendørs der det er tilgang til strømnettet, dersom utfallet skyldes bortfall av strøm, vil utstyret sannsynligvis bli plassert i et kommunalt kjøretøy på et kommunalt område for å sikre strømtilgang. *Aktuelle skoler er: Digermulen Laukvik Henningsvær Laupstad Sydalen Gimsøy Kabelvåg I tillegg til Vågan rådhus, lokalmedisinsk senter eller brannstasjonen *merk at det vil måtte prioriteres, da det ikke er nok basestasjoner til alle. Kan man ringe over WiFi? Ja, de aller fleste nyere telefoner har støtte for dette. Dette betyr også at flere kan ringe samtidig da det er forholdsvis grei kapasitet på nettet. Hva må jeg gjøre? Du må ta deg til området med dekning og koble deg til det trådløse nettet. Dersom du ikke har aktivert WiFi-Tale kan dette gjøres på følgende måte: iPhone: Åpne Innstillinger – Velg Telefon – Velg Wi-Fi anrop – Aktiver Wi-Fi anrop Når WiFi anrop er aktivert vil mobilen automatisk benytte Wi-Fi til samtaler og SMS ved behov Samsung: Åpne Innstillinger – Velg Wi-Fi anrop – Skru på Den vil foreslå ”Wi-Fi foretrukket”, og vi anbefaler dette valget Sony: Åpne Innstillinger – Velg Mer – Velg Wi-Fi anrop – Skru på Den vil foreslå ”Wi-Fi er foretrukket”, og vi anbefaler dette valget Når mobilen kobles til WiFi første gang, vil du motta en SMS med bekreftelse på at WiFi Tale er aktivert. Resten fungerer av seg selv. Mobilen må støtte WiFi Tale. WiFi Tale kan ikke brukes i utlandet og ikke ved bruk av kontantkort. For øvrig gjelder ordinære priser for ditt abonnement Ellers kan man benytte messenger, facetime, teams, signal, google duo, WhatsApp, mv. Hvorfor satelitt? Det gamle kobbernettet som har drevet fasttelefonen i omlag 100 år er nå stengt, dette gjør at man ikke har den rendundansen som man tidligere har hatt. Kommunen har derfor gjort tiltaket for å kunne begrense utfordringene dersom internett og telefoni faller ut. Satelittbasert internett er egentlig det eneste reelle alternetivet som vil være i stand til å gjøre dette. Grunnen til dette er at alt er avhengig av strøm, også mobilmastene, selv om dem har batteribackup i en viss tid. Hvor og hvordan vil kommunen informere innbyggerende dersom vi mister EKOM? Dette er situasjonsavhenging, det kan være at vi får bortfall av EKOM bare på noen steder, eller totalt blackout. Vi vil forsøke å distribuere informasjon på følgende steder:Kommunens nettsideKommunens Facebook-sideLofotpostenRadio BøNKR P1VHF Kanal 12 (Dersom total blackout) Da med informasjon hver hele time om hvordan vi kan kontaktes og kritisk informasjon. Hvordan kan jeg kontakte kommunen ved bortfall av EKOM? Dersom vi har klart å komme med informasjon på digitale medier, kan dere forsøke å kontakte oss på den kanalen vi har kommet med informasjon på.Avhengig av situasjonen vil vi også bemanne Brannstasjonen, Rådhuset og Svolvær lokalmedisinske senter i Svolvær. Her kan man henvende seg for informasjon. Hvor vil jeg eventuelt finne beredskapsinternettet som er omtalt? Vi har nivådelt bortfall på EKOM.Dersom det er lokalt bortfall av EKOM i et tettsted vil kommunen så raskt som mulig plassere ut Starlink der dette gjelder. Denne vil plasseres på en skole eller på samfunnshus. Potensielle lokasjoner vil være:- Laukvik samfunnshus- Laupstad skole- Digermulen skole- Skrova skole- Henningsvær skole- Sydalen skole- Gimsøy skoleDersom vi har et større bortfall vil vi måtte prioritere å de to Starlink-antennene vi har. Dersom vi har et større bortfall som rammer store deler av kommunen vil disse to plasseres i på Laukvik samfunnshus og Kleppstad Samfunnshus.Dersom dette skjer, vil vi også forsøke å lytte på kanal 12 på VHF. Imidlertid kan det være dårlig dekning, dersom mastene er nede, noe som gjør at vi kanskje ikke har like god dekning som tidligere. Svolvær, Kabelvåg og deler av Sørlige Austvågøy vil være dekket av forsterket EKOM. Dersom denne også skulle svikte, må vi ytterligere prioritere Starlink-antennene. De vil da plasseres på Lokalmedisinsk senter og på Brannstasjonen i Svolvær.Igjen vil vi måtte benytte VHF kanal 12 for viktig informasjon. Kommunene vil her komme ut med informasjon hver hele time mellom 0800 og 2300, samt på natten dersom det kommer viktig informasjon der. Publisert 17.04.2023 14.30 Sist endret 25.09.2024 14.38