Tilskudd til spesielle miljøtiltak i jordbruket (SMIL) og nærings- og miljøtiltak i skogbruket (NMSK)

Ti kommuner i Lofoten og Vesterålen forvalter nærings- og miljøvirkemidler i landbruket etter vertskommunemodellen.

Sortland kommune er vertskommune og samarbeidskommunene er Andøy, Bø, Flakstad, Hadsel, Lødingen, Moskenes, Vestvågøy, Vågan og Øksnes.

Kommunene forvalter nærings- og miljøvirkemidler i landbruket med hjemmel i to forskrifter:

1. Forskrift om spesielle miljøtiltak i jordbruket (SMIL)
    Lovdata - forskrift om spesielle miljøtiltak (SMIL)
  2. Forskrift om miljøtiltak mv. i skogbruket (NMSK)
    Lovdata - forskrift om miljøtiltak NMSK

Et viktig siktemål med ordningen er å få til en mer målrettet innsats med utgangspunkt i lokale behov, utfordringer og målsettinger. Det er utarbeidet en egen flerårig strategi for å møte de største miljøutfordringene i Lofoten og Vesterålen. Strategien viser hvilke tiltak som er prioritert, hvilke tilskuddssatser som kan gis og gjelder både SMIL og NMSK.
Strategisk plan for Lofoten og Vesterålen - 2020 - 2023 (PDF, 17 MB)

Søknadsfrist SMIL-midler 2021:

Det er to søknadsfrister, 15. mars og 15. august. Søker du innen 15. mars kan du regne med å få svar innen 1. juli, og søker du innen 15. august kan du få svar innen 10. november.

Formål med SMIL

Formålet med SMIL-midlene er å ivareta natur- og kulturminneverdiene i kulturlandskapet til jordbruket, samt redusere forurensingen fra jordbruket, utover det som er forventet gjennom vanlig jordbruksdrift.

Kort om ordningen:

• Tiltaket må gjennomføres på en landbrukseiendom, og det må foregå en tilskuddsberettiget jordbruksproduksjon på eiendommen.
  • Hvis du som søker ikke selv eier eiendommen tiltaket skal gjennomføres på, må du ha skriftlig tillatelse fra grunneier og eventuelle berørte rettighetsinnehavere.
  • Tiltaket kan være enkeltstående eller et større fellestiltak som berører flere aktører og/eller eiendommer.
  • Hvis søknaden gjelder fellestiltak, eller planleggings- og tilretteleggingsprosjekter med flere aktører, skal én deltaker stå som ansvarlig søker og sende søknaden på vegne av alle deltakerne, basert på skriftlig fullmakt.
  • Tiltaket skal gjennomføres innen 3 år fra tilskuddet ble innvilget, med mindre kommunen har satt en kortere frist ved innvilgelsen av søknaden. Kommunen kan etter søknad, forlenge fristen til maksimalt 5 år.
  • Det innvilges normalt ikke tilskudd til tiltak som allerede er påbegynt eller sluttført.
  • Det kan settes egne vilkår til det enkelte prosjekt og tiltak.

Formål med NMSK

Formålet med NMSK-midlene er at det ut fra lokale prioriteringer og tilpasninger skal stimuleres til økt verdiskaping i skogbruket, samtidig som miljøverdier knyttet til biologisk mangfold, landskap, friluftsliv og kulturminner i skogen blir ivaretatt og videreutviklet.

Kort om ordningen:

• De ulike miljøtiltakene skal være kartfestet.
  • Miljøverdiene må kunne påvises og dokumenteres.
  • Merkostnader eller tap skal være tilstrekkelig dokumentert.
  • Miljødata knyttet til lokaliteten kan offentliggjøres og brukes til statistikkproduksjon.
  • Hvis eiendommen overdras innenfor avtaleperioden, må skogeier gjøre ny eier kjent med tilskuddet og vilkår.
  • For tilskuddsordningen gjelder kommunens prioriteringer, vilkår og satser.
  • Det må foreligge en avtale med skogeier.

Retningslinjer for forskjellige tiltak innen SMIL- og NMSK-ordningen

Kommunene i Lofoten og Vesterålen har utarbeidet en felles tiltaksstrategi for bruk av midlene.

I kapittel 7 og 8 i Strategisk plan for Lofoten og Vesterålen står mer informasjon om lokalt prioriterte tiltak for både SMIL og NMSK. Disse kapitlene bør studeres nøye i forbindelse med utfylling av søknad.

Se også landbruksdirektoratets side for mer informasjon om SMIL-ordningen og NMSK-midlene.
Landbruksdirektoratet - Om SMIL-ordningen
Landbruksdirektoratet - om NMSK-midlene

Hvordan søke?

For å få en rask behandling må all nødvendig dokumentasjon medfølge:

• Utsnitt av gårdskart eller lignende, med inntegning av, og forklaring på hvilke tiltak det søkes om.
  • Spesifisert kostnadsoverslag og finansieringsplan.
  • "Bruksavtale" eller "Jordleieavtale" dersom tiltaket skal skje på annen manns eiendom.
  • For fellestiltak skal det medfølge "Avtale om gjennomføring av felles tiltak".

Søknadene sendes til Sortland kommune.

Sortland kommune har på sin nettside lagt ut informasjon og flere nyttige linker. Du finner også en oversikt over hvilke tiltak som har fått midler de siste årene.
Sortland kommune - Informasjon og nyttige lenker.