Vågan Kulturskole

Fagplan for klarinett, saksofon og tverrfløyte

1. Innledning

Vågan kulturskole skal være for alle, med hovedvekt på barn og unge. Vi arbeider for at elevene skal få oppleve faglig trygghet og mestring, personlig utvikling, og glede i utøvelsen av sine ferdigheter.

Vågan Kulturskole følger skoleåret og har undervisning de samme ukene som grunn/ungdomsskolen. Noen uker er det undervisningsfri pga prosjekter/forestillinger. I løpet av kulturskoleåret blir det organisert seminarer og forestillinger som elevene oppfordres til å delta på.

2. Beskrivelse av faget

Treblås er en intstrumentgruppe med klarinett, saksofon og tværfløyte. Hovedmålet med undervisningen er at eleven skal oppleve musikkglede og mestringsfølelse gjennom å spille et instrument, og undervisningen vil bli tilpasset til elevens nivå, interesse og behov. Treblåsintstrumentene er ganske likt i utviklingsnivå og følger samme fagplan.

3. Mål

Undervisningen og læringsmålene er delt inn i 3 nivåer: Nybegynner-, øvet og viderekommet nivå

3.1 Nybegynnernivå

Læringsmål:

  • Lære å pakke opp og ned instrumentet, daglig stell og vedlikehold.
  • Produsere en stabil og kontrollert klang på instrumentet innenfor 1 oktav.
  • Jobbe med riktig bruk av kropp og pust.
  • Spille korte og lange toner samt kontrollert legato.
  • Kontroll på noteverdier fra helnoter til åttendeler samt holde en stødig puls.
  • Lære om munn- og fingersetning, blåseteknikk, tungeteknikk 
  • Forstå og spille 2/3, 3/3 4/4 takt
  • Forstå og spille i tonerarter med et kryss og en b, samt forstå du og moll.
  • Elevene skal kunne C-durskala.
  • Spille enkle melodilinjer og songer i omfanget fra g-b1 (klarinett), d1-c2 (tverrfløyte), d1-c2 (saksofon)
  • Gehør og utenatspill ved bruk av enkle sanger og impovisasjon.
  • Lære  rytme 2/4, 3/4 og 4/4 takt og lære å kjenne puls
  • Grunnleggende forståelse av styrkegrader.
  • Mestre både melodi og andre stemmer og lytte til andre i samspillsituasjoner.

Disse målene kan man jobbe med ved å bruke ulike læringsstrategier tilpasset den enkelte elevs forutsetninger med fokus på læring gjennom lek. Dette er viktig for å få en god grunn av instrumentet og få mestringsfølelse med fokuse på spilleglede.

3.2 Øvet nivå

Læringsmål:

  • Produsere en stabil klang i overgangen til høyt register, kombinasjon av lavt- mellom- og høyt register.
  • Forstå frasering i musikk.
  • Spille lengre melodilinjer og musikkstykker i ulike sjanger, stilarter og tradisjoner.
  • Forstå og spille tonearter opp til fire kryss og fire b.
  • Utvikling av  tungeteknikk,  artikulering og fingerteknikk
  • Forstå og spille i taktartene 6/8 og 2/2.
  • Utvikling av gehørspill ved bruk av sanger, ekko og improvisasjon.
  • Forstå sektendelsnoter, trioler, punkteringer og synkoper.
  • Spille kromatisk skala.
  • Spille individuelle og stemmer i samspill.
  • Forstå dynamikk som f, pp, sfz osv.
  • Forstå tempo som andante, allegro, presto osv
  • Grunnleggende musikkteori – notelære, taktart, rytme, og utvikle et avanserte musikkuttryk

Disse målene kan man jobbe med ved bruk av ulike læringsstrategier og opparbeide kunnskap og forståelse for bruk av tekniske øvelser tilkoblet musisering. Dette er viktig for å få utvikle seg på sitt instrument, både teknisk og teoretisk med fokus på spilleglede og mestringsopplevelse.

3.3 Viderekommet nivå

Læringsmål:

  • Lære å vurdere best mulig greps-kombinasjoner, øke tekniske ferdigheter
  • Utvide høyt register til mestring av hele instrumentet sitt omfang
  • Oversikt over mer avanserte rytmer og ieegulære taktarter som 5/4 , 7/8 osv.
  • Utvikle ensemblespill videre som aktiv lytting, gi konstruktiv kritikk og være med på å forme musikkutvikling.
  • Utøve musikkstykker på høyere nivå i ulike sjangre, stilarter og tradisjoner.
  • Omfattende musikkteori – notelære, taktart, rytme, detaljerte musikkuttrykk
  • Introdusere alla skalaer - dur og molltonearter i hele kvintsirkelen, kromatiske skalaer over hele registeret.
  • Få kontroll over intonasjon, musikalitet, frasering og improvisasjon
  • Viderekommet nivå teknisk og musikaslk utøvermessig: dynamikk, ulike stilarter med fokus på utøverrollen.

Disse målene kan man jobbe med ved å bruke ulike læringsstrategier tilpasset den enkelte eleven med fokus på involvering i det musikalske livet. Utvikle elevens motivasjon med korte og langsiktige mål for undervisningen. Legge til rette for samarbeid med andre unge musiker i konserter og prosjekter, solistoppgaver og spilleoppdrag på ulike arenaer. Tilbud om prøvespill til talentprogram. Legge vekt på personlig uttrykk i innstudering av nye verk

Disse læringsmålene er viktige for å utvikle tekniske og musikkteoretiske ferdigheter på instrumentet med en fordypning som kan danne grunnlag for ensembler på høyre nivå, musikklinje, talentprogram og musikkstudier. Forberedelser til prøvespill for videre musikkstudier eller som amatørmusiker. Bidragsytere til det lokale kulturlivet.

4. Egenøving

En viktig faktor for at eleven skal lykkes utifra sitt mål med spillingen er at både foresatte og lærere er engasjerte og støttende.
Det forventes en engeinnsats fra eleven hjemme, at øve kontinuerlig hver uke,
Elever på høyere nivå bør øve to til tre ganger i uke, ca. 45 min. hver gang.
Øving skal vare lystbetont og vi har heller en samtale for å tilpasse enn å presse.

5. Forventninger til foresatte

Foresatte er med å lage gode øvevaner, at det finnes notestativ og mappe til noter. Det er forventet at læreren får beskjed om eleven ikke kommer på time. Vår plattform for registrering, fraværsføring og informasjonsdeling er Speedadmin.dk, der vil elevene også ha egen bruker. Vi oppfordrer alle foreldre til å hjelpe eleven med å laste ned appen fra Speedadmin og komme seg inn på brukeren sin. Her legges det også ut lekser og noter.