Vågan Kulturskole

Fagplan for slagverk

1. Innledning

Vågan kulturskole skal være for alle, med hovedvekt på barn og unge. Vi arbeider for at elevene skal få oppleve faglig trygghet og mestring, personlig utvikling, og glede i utøvelsen av sine ferdigheter.

Vågan Kulturskole følger skoleåret og har undervisning de samme ukene som grunn/ungdomsskolen. Noen uker er det undervisningsfri pga prosjekter/forestillinger. I løpet av kulturskoleåret blir det organisert seminarer og forestillinger som elevene oppfordres til å delta på.

2. Beskrivelse av faget

Slagverksundervisningen gies individuelt (25 min) sammen med lærer. Med jevne mellomrom vil det også organiseres seminarer med fokus på samspill og slagverks- ensemble. 

Undervisningen fokuserer på opplæring i trommesett og melodisk perkusjon som marimba og klokkespill, samt diverse perkusjons-instrumenter. Elevene lærer teknikk, notelesing og solo- og ensemblespill. I tillegg skal elevene få kjennskap til forskjellige stilarter som rock, pop, klassisk musikk og jazz. Fokuset for undervisningen er spilleglede og mestring. 

3. Mål

Undervisningen og læringsmålene er delt inn i 3 nivåer: Nybegynner-, øvet og viderekommet nivå.

3.1 Nybegynnernivå

Alle elever starter på dette nivået. Her lærer man grunnleggende teknikk for trommesett, enkle melodier og øvelser for melodisk slagverk, og låter som kan brukes i samspill med andre. Når eleven er ferdig på dette nivået skal hun også kunne lese enkle noter, spille enkle stykker på gehør og kunne forholde seg til enkle samspill- situasjoner sammen med både andre instrumenter eller i slagverks-ensemble. 

Læringsmål:

  • Hvordan man holder trommestikkene 
  • Enkel notelesing og spilling etter noter 
  • Grunnleggende rytmer for trommesett
  • Enkle melodier og skala-øvelser på melodisk slagverk. 
  • Framføre solostykker og enkle ensemblestykker, enten med andre slagverkere eller andre instrumenter som band. 

3.2 Øvet nivå

På dette nivået bygger man videre og lærer viderekommen koordinasjon på slagverk, tekniske øvelser for melodisk slagverk og enkel improvisering på trommesett. Eleven får også mulighet til å lære seg fler av instrumentene i slagverks-familien som pauke, håndtrommer og diverse perkusjon. Hun skal også beherske bladlesing på trommesett og melodisk perkusjon. Et fokus for dette nivået er også at eleven skal utvikle trygghet og selvstendighet på instrumentet. 

Læringsmål:

  • Å lære seg sanger utenatt innen forskjellige sjangere 
  • Virvel på melodisk slagverk 
  • Improvisere på trommesett 
  • Forstå og kunne spille forskjellige dynamiske variasjoner 
  • Bygge videre på noteforståelsen fra forrige trinn 

3.3 Viderekommet nivå

Her lærer elevene avanserte tekniske øvelser, koordinasjon for trommesett og spilling på melodisk perkusjon med 4 køller. Hun skal også få større kjennskap til skala- øvelser på melodisk perkusjon, jobbe med gehør i samspill og lære seg mer avanserte stilarter som jazz, latin og mer avansert klassisk slagverk. På dette nivået vil eleven også fokusere på utvikle et eget utrykk på instrumentet. 

Læringsmål:

  • 4-veis koordinasjon på trommesett 
  • Utvikle gehøret i samspill 
  • Bladlese avansert rytmikk 
  • Harmoniske ferdigheter på melodisk slagverk. 

Læringen foregår i hovedsak likt på alle nivåene. Elevene presenteres for nytt materiale på timen og i samarbeid med lærer jobber man med å finne den beste tilnærmingsmetoden for å lære. Mellom timene jobber eleven på egenhånd hjemme slik at man holder vedlike kunnskapen og får en god progresjon. Det er viktig å vite at progresjon og framgang er høyst individuelt og avhengig av hva man øver på så noen ganger tar det kort tid å lære nytt stoff og andre ganger tar det lengere tid. Det viktigste for framgangen er at eleven sammen med lærer finner en måte å øve på som både er lystbetont og som tar hensyn til elevens forutsetninger.

4. Egenøving

For at eleven skal oppleve mestring og framgang er det viktig at hun også øver utenom spilletimene. Den beste måten å få dette til på er å ha faste tidspunkter, gjerne sammen med annet skolearbeid. På den måten oppnår man en kontinuitet i spillingen som er helt grunnleggende for at elevens ferdigheter skal utvikles. For at egenøvingen skal fungere er det og viktig at eleven har sitt eget instrument. Noe utstyr kan leies av kulturskolen fram til man skaffer sitt eget.

5. Forventninger til foresatte

Det er også viktig at foresatte aktivt hjelper til slik at elevens framgang og mestring blir lettere. Den viktigste jobben her er å passe på at elevens instrument er lett tilgjengelig hjemme slik at hun kan øve. Det anbefales å alltid ha instrumentet pakket opp og plassert på et sted hun lett kan spille på det. I tillegg er anskaffelse av en perm til eleven viktig slik at hun kan holde orden på noter og annet undervisningsmateriell. 

Vår plattform for registrering, fraværsføring og informasjonsdeling er Speedadmin.dk, der vil elevene også ha egen bruker. Vi oppfordrer alle foreldre til å hjelpe eleven med å laste ned appen fra Speedadmin og komme seg inn på brukeren sin. Her legges det også ut lekser og noter.