Vågan Kulturskole

Fagplan for piano

1. Innledning

Vågan kulturskole skal være for alle, med hovedvekt på barn og unge. Vi arbeider for at elevene skal få oppleve faglig trygghet og mestring, personlig utvikling, og glede i utøvelsen av sine ferdigheter.

Vågan Kulturskole følger skoleåret og har undervisning de samme ukene som grunn/ungdomsskolen. Noen uker er det undervisningsfri pga prosjekter/forestillinger. I løpet av kulturskoleåret blir det organisert seminarer og forestillinger som elevene oppfordres til å delta på.

2. Beskrivelse av faget

Pianoet er et allsidig instrument, og er å finne i de aller fleste musikksjangre. På grunn av sin allsidighet kan det brukes som soloinstrument, eller som et akkompagneringsinstrument hvor du spiller sammen med andre, for eksempel i kammerensemble, orkester eller band! På kulturskolen tilbyr vi undervisning i ulike sjangere, alt etter hvor elevens interesse ligger.

3. Mål

Undervisningen og læringsmålene er delt inn i 3 nivåer: Nybegynner-, øvet og viderekommet nivå.

3.1 Nybegynnernivå

  • Kjennskap til instrumentet
  • grunnleggende musikkteori som omfatter blant annet notelære i G- og F-nøkkel, takt og rytme, enkel formlære og musikkuttrykk.
  • Grunnleggende dynamikk.
  • Staccato og legato.
  • Grunnleggende spilleteknikk som for eksempel sittestilling, håndstilling og anslag.
  • Aktiv lytting gjennom enkel gehørtrening
  • (lytteoppgaver/dur og moll).
  • Grunnleggende bruk av pedal etter hvert som dette blir aktuelt.
  • Samspill.
  • Grunnleggende forståelse av akkorder og enkel besifring.

Undervisning på piano gjennom en-til en undervisning på 25 minutter. De ulike punktene skal gjennomgås gjennom dialog og praktisk øvelse på instrumentet. Mellom undervisningen er det også viktig at eleven øver hjemme (se eget punkt om egenøving).

Innholdet på nybegynnernivå er satt sammen for å gi eleven et godt grunnfundament med kjennskap til instrumentet og det musikkteoretiske. 

3.2 Øvet nivå

I tillegg til fordypelse av de forrige fokusområdene ligger fokuset også på

  • Videreutvikling av notelesing.
  • Hefter som inneholder stykker fra ulike sjanger og komponister innen klassisk og rytmisk musikk, alt etter hva som passer for eleven.
  • Skalaer- og skalaøvelser for å skape en bredere forståelse av harmonikk og tekniske ferdigheter.
  • Utdypelse av musikkteorien på begynnernivået. Det vil også bli aktuelt å introdusere metronom for å øve til en fast grunnpuls.
  • Frasering og videreutvikling av dynamikk.
  • Besifringsspill og utvidelse av grunnakkordene vi lærte på begynnernivået. Øve på å akkompagnere.
  • Kjennskap til ulike komponister og musikkepoker

Undervisning en-til en på 25 minutter. Mer individuelt fokus på repertoar tilpasset hver enkelt elev. Eksempelvis kan det være ønskelig for eleven å arbeide mer fokusert med musikksjangere de ønsker fordypning i.

Med grunnfundamentet fra begynnernivået er det viktig at elevene får bruke verktøyene de har utviklet til å lære seg musikk de selv hører på- og andre kjente komponister.

3.3 Viderekommet nivå

  • Videreføring i klassisk og- eller rytmisk stoff.
  • Videreføring i besifringsspill og akkordforståelse.
  • Videreføring i musikkteori - form, stil, tonearter, musikkuttrykk i de spilte stykker, tidsepokene i musikkhistorie, ornamentikk.
  • Komposisjonsforståelse, større fokus på hvorfor et stykke er komponert slik det er.
  • Trening i å spille musikk man ikke har øvet på, kalt ”prima vista spill”.
  • Samspill/akkompagnement.

Undervisning en-til en på 25 minutter. Det vil være desto viktigere på dette nivået at eleven øver konsentrert 4-5 ganger i uken. Utøvelse på konserter i regi av- og utenfor kulturskolen vil også være en viktig del av utviklingen. 

Elever på dette nivået viser stor selvstendighet og har nå ervervet seg kunnskap om de fleste av musikkens elementer. Dermed kan dette nivået betraktes som en fordypning av de foregående nivåene. Eksempelvis kan eleven tidligere ha spilt en del forenklede versjoner av diverse stykker, som nå kan spilles i originalutgave.

4. Egenøving

En av de viktigste forutsetningene for læring er at elevene øver hjemme. Øvingen burde være en fast rutine som skjer ofte gjennom uken. Det er en fordel å ha øvelse så kort tid etter pianotimen som mulig, da det som har blitt gjennomgått på pianotimen fort forsvinner hvis det ikke blir tatt tak i. Vi foreslår følgende øvingstid for de ulike nivåene:

Nybegynnernivå: Minst 15 minutter, 4-5 ganger i uken.

Øvet: Minst 20 minutter per dag, 4-5 ganger i uken.

Viderekommende: Minst 30 minutter, 4-5 ganger i uken.

Sørg for at pianoet står satt opp i et lyst rom med god luft og lite distraksjoner. Bruker dere digitalt piano er det en fordel at det står på et passe høyt bord/stativ, med pedal og et notestativ.

5. Forventinger til foresatte

En viktig faktor for at eleven skal trives og utvikle seg på instrumentet er at foreldre/foresatte er engasjerte og støttende, og har forventninger til at barnet skal lære. Løpende kontakt mellom kulturskole og hjem om elevens utvikling, trivsel, frammøte og øvingsinnsats er avgjørende for utviklingen og framgangen til eleven.

Vis interesse i å være med når barnet øver hjemme. Gi ros og tilbakemelding da dette er viktig for barnets mestringsfølelse og utvikling på instrumentet.

Følg med på e-post/SMS, da vi sender ut viktig informasjon her.

Gi beskjed i så god tid som mulig hvis eleven ikke kan møte, helst på telefon/SMS.

Kopiark med noter som elevene får på kulturskolen skal legges i en ordentlig perm som medbringes til og fra pianotime slik at notene ikke forsvinner.