Vågan Kulturskole

Fagplan for messinginstrumenter

1. Innledning

Vågan kulturskole skal være for alle, med hovedvekt på barn og unge. Vi arbeider for at elevene skal få oppleve faglig trygghet og mestring, personlig utvikling, og glede i utøvelsen av sine ferdigheter.
Vågan Kulturskole følger skoleåret og har undervisning de samme ukene som grunn/ungdomsskolen. Noen uker er det undervisningsfri pga prosjekter/forestillinger. I løpet av kulturskoleåret blir det organisert seminarer og forestillinger som elevene oppfordres til å delta på.

2. Beskrivelse av faget 

Messinginstrumenter er en stor instrumentgruppe, som rommer trompet, kornett, horn, eufonium, trombone og tuba. Undervisningen baserer seg på individuelle ukentlige spilletimer med hovedfokus på personlig utvikling på instrumentet. Instrumentene i messinggruppen ganske likt utviklingsnivå, og følger derfor samme fagplan.

3. Mål

Undervisningen og læringsmålene er delt inn i 3 nivåer: Nybegynner-, øvet og viderekommet nivå.

3.1 Nybegynnernivå

Læringsmål: 

  • Produsere en stabil og kontrollert klang på instrumentet, innenfor 1 oktav til 1 ½ oktav.
  • Elevene skal kunne C-durskala
  • Spille korte og lange toner, samt kontrollert legato
  • Kontroll på noteverdier fra helnoter til åttendedeler samt holde en stødig puls.
  • Forstå̊ og spille i taktartene 2/4, ¾ og 4/4
  • Forstå̊ og spille i tonearter med et kryss og en b, samt forstå̊ dur og moll
  • Grunnleggende forståelse av styrkegrader (dynamikk)
  • Mestre både melodi og andre stemmer og lytte til andre i samspillsituasjoner.
  • Innføring i vedlikehold av instrumentet
  • Introduksjon til instrumenthistorie.
  • Oppmuntre til gehørspill ved bruk av enkle sanger, oppvarming og improvisasjon.

Disse målene kan man nå ved å bruke ulike læringsstrategier tilpasset den enkelte elevs forutsetninger, med fokus på̊ læring gjennom lek. Dette er med på å få en generell forståelse av instrumentet ved å oppnå̊ mestringsfølelse, med fokus på̊ spilleglede.

3.2 Øvet nivå

Læringsmål:

  • Produsere en stabil og kontrollert klang på instrumentet, innenfor 2 oktaver. 
  • Introdusere dobbel- og trippeltunge
  • Forstå hva det vil si å frasere i musikk.
  • Forstå og spille i tonearter opp til fire kryss og fire b. 
  • Forstå sekstendelsnoter, trioler, punkteringer og synkoper.
  • Forstå og spille i taktartene 6/8 og 2/2.
  • Spille kromatisk skala.
  • Få generell oversikt over musikkens byggeklosser.
  • Beherske å spille individuelle og uavhengige stemmer i samspill.
  • Utvikle en utvidet forståelse av dynamikk, f. eks fp, sfz, osv, 
  • Forstå tempomarkeringer som allegro, moderato, lento, presto osv.
  • Utvikle en mer lyttende tilnærming i ensemblespill
  • Fortsatt utvikling i gehørspill ved bruk av sanger, ekko og improvisasjon 
  • Få en generell oversikt over stilarter, sjangre og tradisjoner.

Disse læringsmålene kan en nå ved å opparbeide kunnskap og forståelse for bruk av forskjellige tekniske øvelser, samt koble øvelsene opp mot musisering. Målene er viktig for å videreutvikle tekniske og musikk-teoretiske ferdigheter på instrumentet, også med fokus på̊ spilleglede og opplevelsen av mestring

3.3 Viderekommet nivå

Læringsmål: 

  • Jobbe med å utvide registeret innenfor instrumentets forutsetninger.
  • Oversikt over mer avanserte rytmer.
  • Spille i irregulære taktarter som 5/4, 7/8 osv.
  • Introdusere alle tonearter og andre skalavarianter
  • Utvide den kromatiske skalaen til å spenne over hele registeret.
  • Videreutvikle ensembleferdigheter, som å lytte aktivt, gi konstruktiv tilbakemelding/kritikk og være med på å forme den musikalske utviklingen.
  • Få en dypere forståelse av stilarter, sjangre og tradisjoner.

Viderekomment nivå teknisk og musikalsk utøvermessig: dynamikk, ulike stilarter, med fokus på̊ utøverrollen.
Her også er det viktig å bruke ulike læringsstrategier tilpasset den enkelte elevs forutsetninger, i tillegg til et fokus på̊ medbestemmelse og involvering i det musikalske livet. Det er viktig å bygge opp om elevens indre motivasjon ved å sette korte og langsiktige mål for undervisningen, og å legge til rette for samarbeid med andre unge musikere. På dette nivået er det er det smart å vurdere å stille til prøvespill til talentprogram. Videreutvikle tekniske og musikkteoretiske ferdigheter på instrumentet, samt legge grunnlaget for utvidede læringstilbud, som musikklinje, talentprogram, ensembler på høyere nivå̊ og musikkstudier. Forberedelse til prøvespill til videre kunstfaglige studier eller som amatørmusiker. Bidragsytere til det lokale kulturlivet. 

4. Egenøving

Alle elever har forskjellig utgangspunkt og mål for spillingen sin. Jo mer man øver jo flinkere blir man. Øving skal være lystbetont og vi tar heller en samtale for å tilpasse enn å presse.
Vi anbefaler at nybegynnere øver på leksa si to til tre ganger i uka.
Elever på høyere nivå bør øve to til tre ganger i uka. Ca. 45 minutter hver gang.

5. Forventning til foresatte

Foresatte skal følge opp lekser, konserter og se til at det er orden i notene. Det er viktig å melde fra tidlig ved fravær. 

Vår plattform for registrering, fraværsføring og informasjonsdeling er Speedadmin.dk, der vil elevene også ha egen bruker. Vi oppfordrer alle foreldre til å hjelpe eleven med å laste ned appen fra Speedadmin og komme seg inn på brukeren sin. Her legges det også ut lekser og noter.