Vågan Kulturskole

Fagplan for lyd- og musikkproduksjon

1. Innledning

Vågan kulturskole skal være for alle, med hovedvekt på barn og unge. Vi arbeider for at elevene skal få oppleve faglig trygghet og mestring, personlig utvikling, og glede i utøvelsen av sine ferdigheter.
Vågan Kulturskole følger skoleåret og har undervisning de samme ukene som grunn/ungdomsskolen. Noen uker er det undervisningsfri pga prosjekter/forestillinger. I løpet av kulturskoleåret blir det organisert seminarer og forestillinger som elevene oppfordres til å delta på.

2. Beskrivelse av faget

lyd- og musikkproduksjon er et fag for deg som ønsker å lære om hvordan man lager musikk i et lydstudio. I faget lærer man om hvordan man bruker et lydprogram (DAW: digital audio workstation), hvordan man tar opp ulike lydkilder, hvordan man programmerer en synthesizer, samt enkle produksjonsteknikker. I tillegg går innom hvordan man skriver og produserer musikk. Programmet vi bruker i undervisningen er Presonus Studio One 5, men man kan selv bruke ønsket lydprogram.

3. Mål

Undervisningen og læringsmålene er delt inn i 3 nivåer: Nybegynner-, øvet og viderekommet nivå.

3.1 Nybegynnernivå

  • Grunnleggende forståelse og av bruk av en DAW
    • Opprette og bruke lydspor og midispor i en DAW
    • Lære seg enkel manipulering av lydspor/midispor, som å klippe og lime.
  • Lære seg å eksportere ut lydspor til ulike lydformater som MP3 og Wave etc.
  • Lære seg forskjellen på en kondensator mikrofon og en dynamisk mikrofon.
  • Ta opp enkle lydkilder med 1 mikrofon
  • Lære seg å kveile kabler.
  • Lære seg enkel bruk av synthesizer
  • Lære seg hvordan patchepanelet i studioet fungerer

Elevene vil gjennom praktisk utprøving sammen med lærer lære seg hvordan man tar opp lydkilder. Vi inviterer også inn andre elever som ønsker å ta opp musikken som de spiller. Elevene får da kjennskap til hvordan lyd blir overført fra lydkilder og inn i lydprogrammene.

3.2 Øvet nivå

  • Dypere forståelse og bruk av en DAW
    • Lære seg om bruk av ulike effekter som en EQ, kompressor, forskjellige former for saturation, reverb og delay
    • Lære om automatisering på lydspor og MIDI spor
  • Lære seg om de ulike stereo mikrofon teknikkene: XY, A-B Stereo, Mid-Side Stereo, og ORTF.
  • Ta opp 2-3 lydkilder i samme rom.
  • Ta opp lydkilder med 2 mikrofoner, som overhead på trommesett og kor.
  • Lære seg om de ulike mikrofonkarakteristikker som nyre, omni og åttetall.
  • Lære seg enkel programmering av synthesizer og trommemaskin.
  • Elevene vil gjennom praktisk utprøving lære seg hvordan man tar opp en eller flere lydkilder. Elevene kan også jobbe mer selvstendig med egne prosjekter i lydstudioet. Vi inviterer også inn musikkgrupper og band på opp til 3 stk. for opptak.

3.3 Viderekommet nivå

  • Viderekommen forståelse og bruk av en DAW
    • Dypere forståelse og bruk effekter. Samt ta selvstendige kreative valg ved bruk av effekter
  • Ta opp lydkilder med flere enn 2 mikrofoner, som for eksempel trommesett og kor
  • Dypere forståelse for bruk av mikrofoner, samt en grei oversikt over lydkarakteristikken på de ulike mikrofoner vi har i studioet
  • Ta selvstendige valg i produsering av musikk
  • Lære seg mer komplisert programmering av synthesizer og trommemaskin.
  • Lære seg hvordan AVB-systemet i studioet fungerer.

Eleven opparbeider seg kunnskap med praktisk arbeid i studioet. Eleven er også på et så høyt nivå at hen også viser initiativ til egen læring via plattformer som Youtube o.l.

4. Egenøving

Det er forventet at eleven har et lydprogram på sin egen datamaskin, og jobber med oppgaver på den hjemme. Etter hvert som eleven blir flinkere oppfordres det til å tilby sine tjenester til andre elever som har lyst å spille inn og lage musikk.

5. Forventninger til foresatte

Det forventes at eleven har tilgang til en maskin samt et lydprogram. 
Vår plattform for registrering, fraværsføring og informasjonsdeling er Speedadmin.dk, der vil elevene også ha egen bruker. Vi oppfordrer alle foreldre til å hjelpe eleven med å laste ned appen fra Speedadmin og komme seg inn på brukeren sin. Her legges det også ut lekser og noter.