Vågan Kulturskole

Fagplan for akustisk gitar, klassisk gitar, elgitar og elbass

1. Innledning

Vågan kulturskole skal være for alle, med hovedvekt på barn og unge. Vi arbeider for at elevene skal få oppleve faglig trygghet og mestring, personlig utvikling, og glede i utøvelsen av sine ferdigheter.

Vågan Kulturskole følger skoleåret og har undervisning de samme ukene som grunn/ungdomsskolen. Noen uker er det undervisningsfri pga prosjekter/forestillinger. I løpet av kulturskoleåret blir det organisert seminarer og forestillinger som elevene oppfordres til å delta på.

2. Beskrivelse av faget

Gitar og elbass er viktige instrumenter i det meste av dagens og fortidens populærmusikk. 
Kulturskolen har per august 2021 fire akustiske gitarer og en elbass til utleie. Instrumentleie koster 298kr i semesteret og de er som regel utleid til enhver tid. Det anbefales at elever og foresatte investerer i et eget instrument. Hvis eleven er et barn i alderen 6-9 år, er det lurt å se etter gitarer/basser i 3/4 størrelse.

Gitar og bass-undervisningen foregår både individuelt (25 min) og i grupper (45 min) sammen med lærer. Som nybegynner anbefales det å starte på gruppe med andre elever på samme nivå. Dette fordi kulturskolen også verdsetter instrumentalt samspill og det sosiale fellesskapet blant elevene. I tillegg kommer lek lettere sammen mad andre. 

3. Mål

Undervisningen og læringsmålene er delt inn i 3 nivåer: Nybegynner-, øvet og viderekommet nivå.

3.1. Nybegynnernivå

Når man starter på gitar, er det anbefalt at man begynner på akustisk gitar. Hoppet til elgitar og klassisk kan man gjøre når man har fått på plass en del grunnleggende teknikker, og om man ønsker å snevre seg inn på en eller flere typer musikksjangre. 

Følgende læringsmål gjelder for gitar og elbass:

  • Utvikle spilleglede og interesse for musikk
  • Bli kjent med instrumentet
  • Grunnleggende spilleteknikk og spillestilling
  • Få fin lyd i instrumentet
  • Stemming av gitaren/bassen
  • Elementær teori
  • Innføring i forskjellige typer notasjon (tablatur, besifring, noter)
  • Utvikle bevisst lytting til eget spill
  • Grep / akkordspill / fingerspill / «basslinjer»
  • Pulsforståelse, vanligste taktarter og rytmer
  • Improvisasjon. Eksempler: improvisere med utgangspunkt i toner, rytmer, stemninger, stikkord, styrkegrader.
  • Komposisjon: komponere egne melodier

Lek og variasjon står sentralt i undervisningen av nybegynnere. Det er også et stort fokus på at eleven skal oppleve mestring. Dette oppnås ved bruk av tilpasset undervisningsmateriale som f.eks enkle barnemelodier og enkel besifring. I tillegg er det vanlig å jobbe med repertoar som kan synges. 
For nybegynnere er det viktig å oppnå rask spilleglede og mestring, i tillegg til å etablere gode rutiner. Målet for denne perioden er å legge til rette for et positivt møte med musikk og instrument, i kombinasjon med egeninnsats i hjemmet.

3.2. Øvet nivå

Etter man har spilt en stund (gjerne 1-3 år), er det viktig å tilrettelegge for videre utvikling og danning av musikalsk identitet. På dette nivået er det vanlig at elevene får muligheten til å fordype seg i en av følgende spillemetoder: Klassisk, el-gitar og akustisk. I tillegg er det separate læringsmål for elbass.

Klassisk gitar

  • Videreføring i klassisk gitarspill
  • Solostykker med både melodi og bass, og akkompagnement, samt teori
  • Duostykker, samspill med annen elev og/eller lærer
  • Videreutvikle grunnleggende spilleteknikk, gjøre seg kjent med støtteanslag, fritt anslag og barréakkorder. 
  • Pulsforståelse, vanligste taktarter og rytmer
  • Videreutvikle klang, og dersom mulig, bruke negler i høyre hånd
  • Lese noter, tabulatur og besifring

El-gitar

  • Innføring i el-gitarspill og plekterteknikk
  • Skru gitarlyd: EQ, reverb/klang, delay, bruk av pedalar, kunne veksle mellom vreng og clean- lyd.
  • Kjenne til pentatonskala, bluesskala, kromatisk skala, i tillegg til dur- og mollskala. 
  • Improvisere enkle soloer
  • Bli kjent med forskjellige stilarter innenfor rytmisk musikk og lære seg kjente låter fra dem. F.eks blues, rock, jazz og pop
  • Lese noter, tabulatur og besifring
  • Kjenne til alternative stemminger (f.eks «drop-D» og «dadgad)
  • Innføring i barréakkorder, power-chords og firklanger

Akustisk gitar:

(Se elgitar, men med større vekt på akkorder, komping og fingerspill)

  • Innføring i akkordspill og fingerspill,
  • Kjenne til varierende slagteknikker (støtteanslag, fritt anslag og plekterspill)
  • Komping i forskjellige stilarter
  • Innføring i barréakkorder og firklanger
  • Kjenne til pentatonskala, bluesskala, kromatisk skala, i tillegg til dur- og mollskala. Improvisere enkle soloer.

Elbass:

  • Forberede til samspill i band
  • Bevissthet rundt puls, rytmikk, underdeling og periodefølelse
  • Grunnleggjande innføring i rock, pop, blues, jazz og andre beslektede stilarter. Lære seg kjente låter innenfor disse stilartane.
  • Kjenne til pentatonskala, bluesskala, kromatisk skala, i tillegg til dur- og mollskala. 
  • Improvisere enkle soloer.
  • Lese noter, tabulatur og besifring
  • Bli kjent med forskjellige spilleteknikker. F.eks «slapping», plekterspill, hammer-on/pull-off, vibrato. 
  • Spille enkle melodier i forskjellige stilarter på instrumentet

På dette nivået stilles det større krav til større egeninnsats og repertoaret øker i vanskelighetsgrad. Det er mer fokus på teknikk, sittestilling, valg av lyd, refleksjon rundt musikk, noter/tabulatur og innstudering i mer detalj. Fordypningen elevene gjør her er for å gi elevene muligheten til å utvikle seg til selvstendige musikere, som også kan videreformidle musikalske ideer og fraser med bruk av språket til andre medmusikanter i band/samspill. 

Lek og variasjon står fortsatt sentralt på dette nivået for at elevene kan oppleve motivasjon og mestring. Forskjellen fra nybegynner- til øvet-stadiet er et større fokus på identitetsdannelse som musikant og kunstner.

3.3. Viderekommet nivå

Når elevene har kommet til dette stadiet blir det et større fokus på egenøving, utøving og samspill. Deltagelse i diverse prosjekter er viktig. Her er det naturlig at elevene tar større del i valg av fokusområder og repertoar. Spillemetodene som elevene fordyper seg i på dette nivået er noe annerledes enn tidligere. Her deler vi primært inn i klassisk og rytmisk hvor rytmisk omfavner elektrisk og akustisk gitar. Det er egne læringsmål for elbass.

Vågan Kulturskole tilbyr musikk-undervisning gjennom et samarbeid med Nordland Fylkeskommune på studiespesialiserende linje ved Aust-Lofoten VGS i Svolvær. Her lærer elevene blant annet elementær musikkteori som skal støtte opp om hovedinstrument-undervisning. 

Klassisk:

  • Mer avansert klassisk gitarspill, både som soloinstrument og som akkompagnement-instrument
  • Spille repertoar fra ulike epoker. Framføre med integritet og egen tolkning.
  • Samspill med ulike instrumenter i forskjellige grupper
  • Lese noter på høyt nivå
  • Ulike teknikker som tremolo og arpeggioer
  • Bruk av avansert musikkteori og begreper i undervisningen
  • Fokus på klang og eget uttrykk

Rytmisk: Elektrisk og akustisk gitar

  • Mer avansert elgitarteknikk og bruk av pedaler/effekter
  • Innstudering av ”klassikere” innenfor rock, blues, jazz, etc
  • Spille låter og solo som eleven «plukker» selv
  • Mer avansert komp i ulike stilarter
  • Spill etter besifring og noter
  • Improvisasjon/gehørspill
  • Musikkteori: Kirketonarter, akkord-oppbygging og god forståelse av besifringssymbol
  • Alternative stemminger
  • Utforske forskjellige gitarteknikker

Elbass:

  • Plukke og analysere mer avanserte bassganger
  • Kunne lese firklangbasert besifring (Jazz-blues, Rhythm Changes, standardlåter). Spille bassganger og solo over dette
  • Kjenne til ulike innfallsporter til improvisasjon
  • Musikkteori: Kirketonarter, akkord-oppbygging og god forståelse av besifringssymbol

Når elevene har kommet til dette nivået er selvstendighet og styrking av egen musikalsk identitet det viktigste fokusområdet. Elevene kan selv velge å fordype seg i forskjellig epoker og stilarter, og mye av undervisningen vil planlegges i samarbeid mellom lærer og elev. Det vil også tilrettelegges for målrettet undervisning rettet inn mot videre musikalsk utdanning. F.eks musikklinje på VGS, folkehøgskole e.l.

4. Egenøving

Egenøving er en viktig del av det å mestre et håndverk. Her er det viktig at foresatte følger opp elevene. Følgende er anbefalt tidsbruk etter hvilket nivå man er på:


- Nybegynner: Minimum 10 minutter, 3 ganger i uken
- Øvet: Minimum 20 minutter hver dag
- Viderekommet: Minimum 30-40 min hver dag


Det varierer fra elev til elev hvor mye innsats man ønsker og er motivert til å legg inn i egenøving. Noen kan treng å bli «pushet» litt, men på den andre siden er det viktig at ikke eleven mister gleden av det å spille musikk. Her er det viktig at lærer tilpasser et undervisningsopplegg og materiell som eleven kan ha glede av, men samtidig utvikle seg teknisk og musikalsk på instrumentet.

5. Forventninger til foresatte

Det er viktig at foresatte følger opp elevene, spesielt i oppstartsfasen slik at gode rutiner utvikles. Eksempler på gode rutiner: 

- Alle elever MÅ ha en perm til noter etc.
- Instrumentet bør alltid pakkes ut av bag/koffert og plasseres tilgjengelig i hjemmet utenom undervisning. 
- Elevene bør øve minimum 3 ganger ukentlig i en oppstartsfase. Gjerne minst 10 minutter. Det er svært viktig at foresatte støtter opp rundt dette. 

Gjennom skoleåret vil eleven få kontinuerlig, muntlig tilbakemelding fra lærer. I tillegg vil det gis foreldresamtaler som omhandler elevenes motivasjon, progresjon og videre arbeid.

Vår plattform for registrering, fraværsføring og informasjonsdeling er Speedadmin.dk, der vil elevene også ha egen bruker. Vi oppfordrer alle foreldre til å hjelpe eleven med å laste ned appen fra Speedadmin og komme seg inn på brukeren sin. Her legges det også ut lekser og noter.