Vågan Kulturskole

Fagplan for fiolin og Cello

1. Innledning

Vågan kulturskole skal være for alle, med hovedvekt på barn og unge. Vi arbeider for at elevene skal få oppleve faglig trygghet og mestring, personlig utvikling, og glede i utøvelsen av sine ferdigheter.
Vågan Kulturskole følger skoleåret og har undervisning de samme ukene som grunn/ungdomsskolen. Noen uker er det undervisningsfri pga prosjekter/forestillinger. I løpet av kulturskoleåret blir det organisert seminarer og forestillinger som elevene oppfordres til å delta på.

2. Beskrivelse av faget

Fiolin er et spennende instrument som kan brukes i mange sjangre. Vi øver fra starten av på å holde fiolin og bue, både hver for seg og sammen og utforsker klang og rytmer.
I undervisningen brukes en blanding av lærebøker og enkeltnoter.

3. Mål

Undervisningen og læringsmålene er delt inn i 3 nivåer: Nybegynner-, øvet og viderekommet nivå.

3.1 Nybegynner

  • Lære å holde instrument og bue. Øve på holdning, god arbeidsstilling.  Gjennomgå strengenavn, kombinere med notelesing. Starte med løse strenger og øve på å holde rytmen, til musikk eller metronom. 
  • Skala i en oktav fra løsstreng, D-dur eller A-dur.
  • Øve på jevne buestrøk og grunnleggende strøkteknikker.
  • Første innføring av dynamikk: Piano og forte.
  • Ta godt vare på instrumentet.
  • Gå gjennom navn på instrumentets deler.
  • Lytting og intonering.
  • instrument og har fått innføring i løsstrengnoter.

Hvordan: 

  • Leker og regler som inkluderer å holde buen med samme grep gjennom leken.
  • Inkludere «hjelpere» som f. eks. felenissen, som det skal være plass til inni håndflata mens man spiller (for å holde håndleddet rett).
  • Eleven hermer; spiller rytme som læreren.
  • Vise bilder av instrumentet, se på oversikter av hva de forskjellige delene heter, vise dette i lærebøker.
  • Elev og lærer spiller tostemt.
  • Høre på musikk.
  • Gode øvingsrutiner.

Hvorfor: 

  • Viktig å ha noe man kan øve på hjemme i starten, også uten å spille. Eleven knytter seg gjerne mer til instrumentet jo mer teori de kan, og kan vise dem hjemme.
  • For å lære tidlig viktigheten av vedlikehold og forsiktighet rundt instrument.
  • For å kjenne på mestringsfølelse rundt det å intonere og etterhvert spille sammen med andre.
  • Noter gjør det lettere å øve hjemme.

3.2 Øvet nivå

  • Repetere holdning, buegrep osv. Repetere teori om fortegn, ulike skalaer som er relevante ut ifra fiolinstrengene. Spille noe vant repertoar og så introdusere nytt.
  • Innføre større bevissthet om notenavn, bruke dette mer og mer i stedet for fingersetting.
  • Noe følger utviklingen i lærebøker, som f.eks. skalaer som ikke starter med løs streng og bruk av fjerdefinger.
  • Delta på samspill.
  • Spille etter flere dynamikkbegreper.
  • Jobbe videre med intonasjon, økt fokus på klang.
  • Øve på å spille utenat.


Hvordan: 

  • Elev repeterer gjennom veiledning/samspill med lærer.
  • Lærer gjennomgår nye begreper som skal brukes fremover, gjerne illustrert med eksempelvideoer.
  • Prøve på timene å spille korte stykker utenat.
  • Lekbetonte holdningsøvelser. 

Hvorfor: 

  • Ved å utvikle teknikk og teorikunnskap, øker mestringsfølelse.
  • Det er viktig med god holdning for å unngå feilbelastning.
  • Samspill øker musikkforståelsen og hjelper også ved innstudering av solostykker.
  • Det øker bevissthet rundt å holde ut lange noteverdier og spille i et jevnt tempo osv.
  • Når man spiller utenat kan man utforske det å tolke musikken og lytte til andre, samt følge med egen holdning.
  • God holdning er viktig for teknikk og for å unngå vondt som følge av spilling.

3.3 Viderekommet nivå

  • Repetere teknikk og sette nye mål, som vibrato, utvikle posisjonsspill.
  • Fastsette repertoar som passer med teknikkmål.
  • Eleven oppfordres til å høre på musikk og evt. foreslå musikk som kan inkluderes i repertoaret.
  • Lærer linker musikken opp mot musikkhistorie, og evt. særtrekk i spillestil i denne perioden.
  • Tolke musikken, eleven gjør selvstendige valg på f. eks. mengde vibrato, fingersettinger osv.
  • Øve ytterligere på å lære notene utenat.

Hvordan: 

  • Vise teknikkøvelser på timene, oppfordre til hjemmeøving på disse.
  • Lage spilleliste med aktuell musikk, samarbeid mellom elev og lærer. Høre på forskjellige versjoner av musikken.
  • Læreren viser forskjellige måter å tolke musikken og bevisstgjør eleven på at man kan gjøre valg i musikken som får den til å endre karakter.
  • Vise videoeksempler på forskjellige spillestiler og måter å uttrykke seg gjennom musikken.
  • Bruke apper som gjør det lettere å stemme selv.
  • Inkludere repertoar som gjør det lettere å fordype seg i fokus, f. eks. vibratotoner.
  • Bruke musikk som eleven kjenner for å tilegne seg nye rytmer i notebildet.

Hvorfor:

  • Lengre og mer komplekse musikkstykker krever at man søker ytterligere rytmikkforståelse, samt teknikk for å komme opp og ned i tonehøyde.
  • Skape eierskap til musikken, inspirasjon og rom for tolkning.
  • Små nyanser i teknikk kan gjøre stor forskjell for hvordan det endelige resultatet blir.
  • For å skape forskjellig uttrykk i spillet.
  • For å stimulere interesse for instrument og repertoar.
  • Det er ofte lettere å lære nye rytmer i notebildet når man kjenner figuren i musikken fra før. Så kan man overføre denne til andre stykker.

4. Organisering av undervisning for øvet og viderekommet nivå

Gruppetimer, delt opp i ulike grupper.  

  • Noen øver opp mot spesifikke prosjekter, og deltar derfor i perioder på flere øvelser med andre instrumentgrupper.

Fellesøvelser f.eks. en gang i måneden, der alle spiller sammen.


5. Forventninger til foresatte 

  • Hjelpe til med utpakking av instrument i starten og sørge for at det er lett tilgjengelig for øving og ellers tilrettelegge for øving hjemme.
  • Skaffe perm til løse ark.
  • Tilrettelegge for bruk av avspilling av lyd hjemme der vi bruker lydspor.
  • Tilgang til notestativ hjemme.

6. Egenøving, knyttet opp mot nivåer 

  • Tilpasse hjemmeøving ut ifra nivå, fokusere på lek og repetisjon i starten.
  • Bruke navn på rytmer som de står i lærebøkene, øve på å si og klappe dem.
  • Gjennomgå rytmikk og notenavn grundig i starten. Etterhvert som eleven blir vant til å lese noter, kan innstudering inkludere lytting og sånn gjøre det lettere å orientere seg i musikken.
  • Introdusere øving til metronom og stemme fiolinen selv som en del av timer og hjemmeøving.