1. Innledning
Vågan kulturskole skal være for alle, med hovedvekt på barn og unge. Vi arbeider for at elevene skal få oppleve faglig trygghet og mestring, personlig utvikling, og glede i utøvelsen av sine ferdigheter.
Vågan Kulturskole følger skoleåret og har undervisning de samme ukene som grunn/ungdomsskolen. Noen uker er det undervisningsfri pga prosjekter/forestillinger. I løpet av kulturskoleåret blir det organisert seminarer og forestillinger som elevene oppfordres til å delta på.
2. Beskrivelse av faget
Fiolin er et spennende instrument som kan brukes i mange sjangre. Vi øver fra starten av på å holde fiolin og bue, både hver for seg og sammen og utforsker klang og rytmer.
I undervisningen brukes en blanding av lærebøker og enkeltnoter.
3. Mål
Undervisningen og læringsmålene er delt inn i 3 nivåer: Nybegynner-, øvet og viderekommet nivå.
3.1 Nybegynner
- Lære å holde instrument og bue. Øve på holdning, god arbeidsstilling. Gjennomgå strengenavn, kombinere med notelesing. Starte med løse strenger og øve på å holde rytmen, til musikk eller metronom.
- Skala i en oktav fra løsstreng, D-dur eller A-dur.
- Øve på jevne buestrøk og grunnleggende strøkteknikker.
- Første innføring av dynamikk: Piano og forte.
- Ta godt vare på instrumentet.
- Gå gjennom navn på instrumentets deler.
- Lytting og intonering.
- instrument og har fått innføring i løsstrengnoter.
Hvordan:
- Leker og regler som inkluderer å holde buen med samme grep gjennom leken.
- Inkludere «hjelpere» som f. eks. felenissen, som det skal være plass til inni håndflata mens man spiller (for å holde håndleddet rett).
- Eleven hermer; spiller rytme som læreren.
- Vise bilder av instrumentet, se på oversikter av hva de forskjellige delene heter, vise dette i lærebøker.
- Elev og lærer spiller tostemt.
- Høre på musikk.
- Gode øvingsrutiner.
Hvorfor:
- Viktig å ha noe man kan øve på hjemme i starten, også uten å spille. Eleven knytter seg gjerne mer til instrumentet jo mer teori de kan, og kan vise dem hjemme.
- For å lære tidlig viktigheten av vedlikehold og forsiktighet rundt instrument.
- For å kjenne på mestringsfølelse rundt det å intonere og etterhvert spille sammen med andre.
- Noter gjør det lettere å øve hjemme.
3.2 Øvet nivå
- Repetere holdning, buegrep osv. Repetere teori om fortegn, ulike skalaer som er relevante ut ifra fiolinstrengene. Spille noe vant repertoar og så introdusere nytt.
- Innføre større bevissthet om notenavn, bruke dette mer og mer i stedet for fingersetting.
- Noe følger utviklingen i lærebøker, som f.eks. skalaer som ikke starter med løs streng og bruk av fjerdefinger.
- Delta på samspill.
- Spille etter flere dynamikkbegreper.
- Jobbe videre med intonasjon, økt fokus på klang.
- Øve på å spille utenat.
Hvordan:
- Elev repeterer gjennom veiledning/samspill med lærer.
- Lærer gjennomgår nye begreper som skal brukes fremover, gjerne illustrert med eksempelvideoer.
- Prøve på timene å spille korte stykker utenat.
- Lekbetonte holdningsøvelser.
Hvorfor:
- Ved å utvikle teknikk og teorikunnskap, øker mestringsfølelse.
- Det er viktig med god holdning for å unngå feilbelastning.
- Samspill øker musikkforståelsen og hjelper også ved innstudering av solostykker.
- Det øker bevissthet rundt å holde ut lange noteverdier og spille i et jevnt tempo osv.
- Når man spiller utenat kan man utforske det å tolke musikken og lytte til andre, samt følge med egen holdning.
- God holdning er viktig for teknikk og for å unngå vondt som følge av spilling.
3.3 Viderekommet nivå
- Repetere teknikk og sette nye mål, som vibrato, utvikle posisjonsspill.
- Fastsette repertoar som passer med teknikkmål.
- Eleven oppfordres til å høre på musikk og evt. foreslå musikk som kan inkluderes i repertoaret.
- Lærer linker musikken opp mot musikkhistorie, og evt. særtrekk i spillestil i denne perioden.
- Tolke musikken, eleven gjør selvstendige valg på f. eks. mengde vibrato, fingersettinger osv.
- Øve ytterligere på å lære notene utenat.
Hvordan:
- Vise teknikkøvelser på timene, oppfordre til hjemmeøving på disse.
- Lage spilleliste med aktuell musikk, samarbeid mellom elev og lærer. Høre på forskjellige versjoner av musikken.
- Læreren viser forskjellige måter å tolke musikken og bevisstgjør eleven på at man kan gjøre valg i musikken som får den til å endre karakter.
- Vise videoeksempler på forskjellige spillestiler og måter å uttrykke seg gjennom musikken.
- Bruke apper som gjør det lettere å stemme selv.
- Inkludere repertoar som gjør det lettere å fordype seg i fokus, f. eks. vibratotoner.
- Bruke musikk som eleven kjenner for å tilegne seg nye rytmer i notebildet.
Hvorfor:
- Lengre og mer komplekse musikkstykker krever at man søker ytterligere rytmikkforståelse, samt teknikk for å komme opp og ned i tonehøyde.
- Skape eierskap til musikken, inspirasjon og rom for tolkning.
- Små nyanser i teknikk kan gjøre stor forskjell for hvordan det endelige resultatet blir.
- For å skape forskjellig uttrykk i spillet.
- For å stimulere interesse for instrument og repertoar.
- Det er ofte lettere å lære nye rytmer i notebildet når man kjenner figuren i musikken fra før. Så kan man overføre denne til andre stykker.
4. Organisering av undervisning for øvet og viderekommet nivå
Gruppetimer, delt opp i ulike grupper.
- Noen øver opp mot spesifikke prosjekter, og deltar derfor i perioder på flere øvelser med andre instrumentgrupper.
Fellesøvelser f.eks. en gang i måneden, der alle spiller sammen.
5. Forventninger til foresatte
- Hjelpe til med utpakking av instrument i starten og sørge for at det er lett tilgjengelig for øving og ellers tilrettelegge for øving hjemme.
- Skaffe perm til løse ark.
- Tilrettelegge for bruk av avspilling av lyd hjemme der vi bruker lydspor.
- Tilgang til notestativ hjemme.
6. Egenøving, knyttet opp mot nivåer
- Tilpasse hjemmeøving ut ifra nivå, fokusere på lek og repetisjon i starten.
- Bruke navn på rytmer som de står i lærebøkene, øve på å si og klappe dem.
- Gjennomgå rytmikk og notenavn grundig i starten. Etterhvert som eleven blir vant til å lese noter, kan innstudering inkludere lytting og sånn gjøre det lettere å orientere seg i musikken.
- Introdusere øving til metronom og stemme fiolinen selv som en del av timer og hjemmeøving.