Teater i kulturskolen omfatter dramapedagogiske prosesser, arbeid med roller, situasjoner og teaterproduksjon. Gjennom teaterfaglige arbeids- og uttrykksformer skal elevene utvikle kompetanse i å utøve, formidle, skape, oppleve og reflektere. Det legges stor vekt på å sammensettingen av elevgrupper basert på erfaring, modenhet, fordeling mellom kjønnene og elevenes historikk ved skolen.
Undervisningen baserer seg på tre grunnleggende elementer.
- Arbeidet med den skapende evnen
- Kroppen
- Ordet
Arbeidet med den skapende evnen
- Spontanitet og sanseøvelser
- Konsentrasjonsøvelser
- Indre bilder
- Rollespill
- Dramatisering
- Improvisasjon Arbeidet med kroppen
- Kroppens uttrykksmuligheter
- Bevegelsesanalyse, sentrering og koordinasjon
- Bevegelse til musikk, rytmikk og dans
- Pantomime/mime/nøytral maske
Arbeidet med ordet
- Stemmebruk, språk og artikulasjon
- Tekst, tekstinnstudering, analyse
- Fortellerteknikk
- Sang
OVERORDNEDE MÅL FOR FAGET SOM HELHET
Gjennom arbeidet med teater skal elevene:
- Utvikle uttrykksevne, formsans og ferdigheter i å agere.
- Kunne anvende teater som kommunikasjonsmiddel.
- Oppleve mestringsglede og positiv egenutvikling
- Utvikle evne til kritisk tenkning, empati og lagspill.
- Utvikle evne til å utforske fortid, nåtid og framtid.
- Få muligheter til fordypning som kan danne grunnlag for høyere utdanning i teater.
- Bli ressurspersoner som bidrar til et levende kulturliv
Skolens forventninger til foresatte
- Gir beskjed om fravær i god tid
- All kommunikasjon med lærer foregår per mail eller sms
- Bistår elevene med forberedelser til undervisning (Pugge manus, huske kostymer etc)
- Bistår under produksjoner ved behov (Bygge scenografi, kostymer, organisering)
Teaterlek (2.-4.klasse)
Teaterlek er vårt tilbud til de yngste barna. Her vil elevene først og fremst bli kjent med lek og gruppedynamikk. I teatret er et av hovedelementene å kunne være en del av et samspill. På denne gruppa er ikke fokuset å lage store produksjoner, men heller la gruppa bli kjent med hverandre og trygge på å boltre seg i fantasiens lek og univers.
LÆRINGSMÅL FOR ELEVEN
- Stimulere barnets skapende evner og kreativitet gjennom bevegelse til musikk, rytmeleker, regler, dikt og eventyr
- Kan bruke kropp og stemme som verktøy for å uttrykke et spekter av fenomener •
- Gjøre eleven bevisst sin stemme og kropp i rommet og i gruppen
- Kan skape spill gjennom arbeid med enkle tekster
- Kjenner noen samlende oppvarmingsøvelser og leker
- Har trent oppmerksomhet og iakttakelsesevne, fantasi og forestillingsevne
- Har gjennom dramalek erfart gruppa som et skapende ensemble
- Har vist enkle dramauttrykk på en relevant visningsarena
- Kan gi og motta tilbakemelding i praktisk arbeid
Barneteater (5.-7.klasse)
I dette faget får elevene et møte manusarbeid. Her følger det med en forventning fra skolen om å følge opp det vi gjør i timene hjemme. I tillegg til å lage produksjoner sammen er det også stort fokus på ulike dramaleker, improvisasjon og samarbeidsøvelser.
LÆRINGSMÅL FOR ELEVEN
- Har videreutviklet sine ferdigheter i spill med kropp og stemme
- Kan improvisere fram roller, situasjoner, handlingsforløp og stemninger med utgangspunkt i tekst, fortelling, gjenstand, bilde, tema, musikk/lyd, sted, egen opplevelse
- Mestrer de ulike fasene av teaterarbeidet: oppvarming, konsentrasjon, teknikk, avrunding med
- presentasjon og vurdering
- Har videreutviklet evnen til oppmerksomhet og iakttakelse i samspill
- Praktiserer grunnleggende prinsipper for samspill og samhandling i teaterarbeid • Har trening i å dele erfaringer med medelever, gi og ta mot konstruktiv tilbakemelding
- Har utviklet disiplin og god øvingskultur
- Kan formidle roller og sceniske situasjoner i små og store produksjoner
- Har deltatt i helhetlige produksjoner fra idé/konseptualisering til ferdigstilling og vurdering
- Forstår grunnleggende begreper i praktisk teaterarbeid og produksjon
Ungdomsteater (8.kl – 3 VGS)
Dette er gruppa for de eldste elevene. På ungdomsgruppa fokuserer vi på ulike metoder innenfor teater. Elevene øver så på å bruke kroppen som instrument. Elevene får også mulighet til å ta egne kunstneriske valg gjennom de ulike prosjektene vi arbeider med.
LÆRINGSMÅL FOR ELEVEN
- Har teaterspesifikke ferdigheter og forståelse på viderekomment nivå
- Har erfaring med ulike sjangrer, formuttrykk og spillestiler
- Har sett teaterforestillinger sammen og kan analysere og samtale om dette
- Har et godt begrepsapparat for å analyse, tolke og samtale om innholdet i teater • Har relevante teoretiske kunnskaper
- Har kjennskap til teaterets rolle i samfunnet
- Har samarbeidet om et helhetlig produksjonsapparat der kostyme, maske, scenografi, musikk, lyd og lys inngår
- Kan gi og motta konstruktiv og grunngitt kritikk
- Har utviklet gode strategier i selvledelse og forberedende arbeid