Vågan Kulturskole

Fagplan i dramafag

Teater i kulturskolen omfatter dramapedagogiske prosesser, arbeid med roller, situasjoner og teaterproduksjon. Gjennom teaterfaglige arbeids- og uttrykksformer skal elevene utvikle kompetanse i å utøve, formidle, skape, oppleve og reflektere. Det legges stor vekt på å sammensettingen av elevgrupper basert på erfaring, modenhet, fordeling mellom kjønnene og elevenes historikk ved skolen.

Undervisningen baserer seg på tre grunnleggende elementer.

  •  Arbeidet med den skapende evnen
  • Kroppen
  • Ordet

Arbeidet med den skapende evnen

  • Spontanitet og sanseøvelser
  • Konsentrasjonsøvelser
  • Indre bilder
  • Rollespill
  • Dramatisering
  • Improvisasjon Arbeidet med kroppen
  • Kroppens uttrykksmuligheter
  • Bevegelsesanalyse, sentrering og koordinasjon
  • Bevegelse til musikk, rytmikk og dans
  • Pantomime/mime/nøytral maske

Arbeidet med ordet

  • Stemmebruk, språk og artikulasjon
  • Tekst, tekstinnstudering, analyse
  • Fortellerteknikk
  • Sang

OVERORDNEDE MÅL FOR FAGET SOM HELHET

Gjennom arbeidet med teater skal elevene:

  • Utvikle uttrykksevne, formsans og ferdigheter i å agere.
  • Kunne anvende teater som kommunikasjonsmiddel.
  • Oppleve mestringsglede og positiv egenutvikling
  • Utvikle evne til kritisk tenkning, empati og lagspill.
  • Utvikle evne til å utforske fortid, nåtid og framtid.
  • Få muligheter til fordypning som kan danne grunnlag for høyere utdanning i teater.

- Bli ressurspersoner som bidrar til et levende kulturliv

Skolens forventninger til foresatte

  • Gir beskjed om fravær i god tid
  • All kommunikasjon med lærer foregår per mail eller sms
  • Bistår elevene med forberedelser til undervisning (Pugge manus, huske kostymer etc)
  • Bistår under produksjoner ved behov (Bygge scenografi, kostymer, organisering)

 

Teaterlek (2.-4.klasse)


Teaterlek er vårt tilbud til de yngste barna. Her vil elevene først og fremst bli kjent med lek og gruppedynamikk. I teatret er et av hovedelementene å kunne være en del av et samspill. På denne gruppa er ikke fokuset å lage store produksjoner, men heller la gruppa bli kjent med hverandre og trygge på å boltre seg i fantasiens lek og univers.

LÆRINGSMÅL FOR ELEVEN

  • Stimulere barnets skapende evner og kreativitet gjennom bevegelse til musikk, rytmeleker, regler, dikt og eventyr
  • Kan bruke kropp og stemme som verktøy for å uttrykke et spekter av fenomener •
  • Gjøre eleven bevisst sin stemme og kropp i rommet og i gruppen
  • Kan skape spill gjennom arbeid med enkle tekster
  • Kjenner noen samlende oppvarmingsøvelser og leker
  • Har trent oppmerksomhet og iakttakelsesevne, fantasi og forestillingsevne
  • Har gjennom dramalek erfart gruppa som et skapende ensemble
  • Har vist enkle dramauttrykk på en relevant visningsarena
  • Kan gi og motta tilbakemelding i praktisk arbeid

Barneteater (5.-7.klasse)

I dette faget får elevene et møte manusarbeid. Her følger det med en forventning fra skolen om å følge opp det vi gjør i timene hjemme. I tillegg til å lage produksjoner sammen er det også stort fokus på ulike dramaleker, improvisasjon og samarbeidsøvelser.

LÆRINGSMÅL FOR ELEVEN

  • Har videreutviklet sine ferdigheter i spill med kropp og stemme
  • Kan improvisere fram roller, situasjoner, handlingsforløp og stemninger med utgangspunkt i tekst, fortelling, gjenstand, bilde, tema, musikk/lyd, sted, egen opplevelse
  • Mestrer de ulike fasene av teaterarbeidet: oppvarming, konsentrasjon, teknikk, avrunding med
  • presentasjon og vurdering
  • Har videreutviklet evnen til oppmerksomhet og iakttakelse i samspill
  • Praktiserer grunnleggende prinsipper for samspill og samhandling i teaterarbeid • Har trening i å dele erfaringer med medelever, gi og ta mot konstruktiv tilbakemelding
  • Har utviklet disiplin og god øvingskultur
  • Kan formidle roller og sceniske situasjoner i små og store produksjoner
  • Har deltatt i helhetlige produksjoner fra idé/konseptualisering til ferdigstilling og vurdering
  • Forstår grunnleggende begreper i praktisk teaterarbeid og produksjon

Ungdomsteater (8.kl – 3 VGS)

Dette er gruppa for de eldste elevene. På ungdomsgruppa fokuserer vi på ulike metoder innenfor teater. Elevene øver så på å bruke kroppen som instrument. Elevene får også mulighet til å ta egne kunstneriske valg gjennom de ulike prosjektene vi arbeider med.

LÆRINGSMÅL FOR ELEVEN

  • Har teaterspesifikke ferdigheter og forståelse på viderekomment nivå
  • Har erfaring med ulike sjangrer, formuttrykk og spillestiler
  • Har sett teaterforestillinger sammen og kan analysere og samtale om dette
  • Har et godt begrepsapparat for å analyse, tolke og samtale om innholdet i teater • Har relevante teoretiske kunnskaper
  • Har kjennskap til teaterets rolle i samfunnet
  • Har samarbeidet om et helhetlig produksjonsapparat der kostyme, maske, scenografi, musikk, lyd og lys inngår
  • Kan gi og motta konstruktiv og grunngitt kritikk
  • Har utviklet gode strategier i selvledelse og forberedende arbeid