Vågan Kulturskole 

 Fagplan for dans   

1. Innledning

Vågan kulturskole skal være for alle, med hovedvekt på barn og unge. Vi arbeider for at elevene skal få oppleve faglig trygghet og mestring, personlig utvikling, og glede i utøvelsen av sine ferdigheter.

Vågan Kulturskole følger skoleåret og har undervisning de samme ukene som grunn/ungdomsskolen. Noen uker er det undervisningsfri pga prosjekter/forestillinger. I løpet av kulturskoleåret blir det organisert seminarer og forestillinger som elevene oppfordres til å delta på.

2. Beskrivelse av faget

Dans i kulturskolen omfatter pedagogiske prosesser, teknisk utvikling og deltakelse i sceneproduksjon. Gjennom faglige arbeids- og uttrykksformer skal elevene utvikle kompetanse i å utøve, formidle, skape, oppleve og reflektere. Hensikten er å fremme motivasjon og læring hos elevene etter nivå, og bidra til utvikling både teknisk og fysisk. I tillegg skal vurdering øke elevenes selvstendighet, og evnen til å være kritisk til egen innsats.

3. Mål

3.1 Overordnede mål

Gjennom arbeidet skal elevene:

  • Utvikle teknisk forståelse innfor forskjellige dansefag.
  • Utvikle uttrykksevne og kroppsforståelse.
  • Kunne bruke dans som kommunikasjonsmiddel.
  • Kunne jobbe anatomisk riktig, ut fra egne forutsetninger.
  • Oppleve mestringsglede og positiv egenutvikling.
  • Utvikle evne til kritisk tenkning, empati og lagspill.
  • Få muligheter til fordypning som kan danne grunnlag for høyere utdanning i dans. 
  • Bli ressurspersoner som bidrar til et levende kulturliv. 

3.2 Kreativ barnedans (5-7 år) 

Kreativ barnedans er vårt tilbud for de yngste barna. Elevene introduseres for dans gjennom lek og kreativitet. Gjennom undervisningen blir de bedre kjent med dans som uttrykksform og grunnleggende danseteknikk. Målet er å stimulere deres kreativitet og danseglede!

Læringsmål:

  • Generell grunntrening – motorikk, balanse og romforståelse.
  • Grunnleggende tekniske øvelser.
  • Utforske egne bevegelsesmuligheter. 
  • Grunnleggende kroppsforståelse.

3.3 Jazz (7-10 år)

Jazz er vårt tilbud for de litt eldre barna. I faget legger vi stor vekt på musikalitet, dynamikk, teknikk og utvikling av eget bevegelsesspråk. Omtrent halvparten av undervisningen består av tekniske øvelser. Dette er nødvendig for å kunne utvikle en danseteknisk progresjon, styrke muskulatur og øke bevegeligheten.

Læringsmål:

  • Generell grunntrening - motorikk, balanse og romforståelse. 
  • Tekniske øvelser - utvikle en danseteknisk progresjon.
  • Styrke muskulatur. 
  • Øke bevegelighet samt smidighet. 
  • Utvikle koordinasjon. 

3.4 Hip Hop (13 + år)

Denne gruppen inneholder de grunnleggende elementene som isolasjon, bounce, footwork, dynamikk og musikalitet. En time består av oppvarming, ulike tekniske øvelser, styrke, korte trinnkombinasjoner og lengre kombinasjoner. Vi jobber også med oppgaver som inkluderer elevene i koreografiske prosesser.

Læringsmål:

  • Utvikle en forståelse for stilarten. 
  • Utvikle kroppslig og musikalsk dynamikk. 
  • Styrke koordinasjon, samt styrke og smidighet.
  • Etter nivå, inkluderes i koreografiske prosesser 

3.5 Moderne (14 + år) 

Moderne dans er vårt tilbud for eldre elever. Denne gruppen krever en god teknisk base. I samtidsdans tar vi utgangspunkt i releasebasert teknikk, der det blant annet fokuseres på avspenning, tyngdekraft, flyt og dynamikk. En klasse kan består av oppvarming, øvelser over gulvet og i senter, grunnleggende øvelser for gulvarbeid.

Læringsmål:

  • Avanserte tekniske øvelser og kombinasjoner 
  • Fordypning i kroppslig beherskelse og bevissthet
  • Inkludering i koreografiske prosesser
  • Utvikle dynamikk og musikalitet 
  • Forståelse for kroppens anatomi 

4. Forventninger til foresatte

  • Sørge for at elevene møter tidsnok.
  • Gi beskjed om fravær i god tid.
  • Sørge for at elevene har hensiktsmessig treningstøy; gjerne nøytrale farger og ikke for store klær. Dette er slik at pedagogen skal kunne se kroppene av tekniske årsaker. 
  • Elevene burde ha med drikkeflaske.
  • Tyggegummi og mat er ikke tillatt i studio.
  • Mobiltelefon må være på lydløs. 
  • Bistå under produksjoner ved behov

Vår plattform for registrering, fraværsføring og informasjonsdeling er Speedadmin.dk, der vil elevene også ha egen bruker. Vi oppfordrer alle foreldre til å hjelpe eleven med å laste ned appen fra Speedadmin og komme seg inn på brukeren sin.