Vanlig e-post medfører risiko for at personsensitive opplysninger kan komme på avveie eller e-posten ikke kommer frem til mottaker av ulike årsaker. Anbefalt bruk av e-post til kommunen er enkle spørsmål og henvendelser som ikke inneholder personsensitive opplysninger og som ikke skal journalføres i kommunens sak/arkivsystem.
Edialog
Med Edialog kan du trygt sende oss brev og dokumenter elektronisk selv om de inneholder personsensitive opplysninger og/eller er unntatt offentlighet Vi oppfordrer både privatpersoner og virksomheter til å benytte Edialog. Også når innholdet ikke er unntatt offentlighet.
Fordeler
- Du sender informasjon gjennom en sikker kanal (i motsetning til e-post).
- Det gir en sikker identifikasjon av hvem som er avsender.
- Innsendt post blir sendt rett inn i vårt sak/arkivsystem.
For å bruke Edialog, må du logge deg på/autentisere deg ved hjelp av ID-porten (MinID, BankID med mer). Når du er innlogget, fyller du ut skjemaet og laster opp de dokumentene du vil legge ved.
Gå til Edialog
Når trenger du ikke å bruke Edialog?
Hvordan bruke Edialog?
- Klikk på knappen "Gå til Edialog" ovenfor.
- Logg inn ved hjelp av ID-porten (MinID, BankID el.l.)
- Fyll ut skjemaet og last opp ønskede dokumenter.
Slik fyller du ut skjemaet
- Obligatoriske felt er merket med * (rød stjerne).
- Velg om du er privatperson eller om du representerer en virksomhet.
- Tittel: Hva gjelder henvendelsen? Hvis henvendelsen er knytte til en sak, skriv gjerne saksnummeret.
- Kommentar: Her kan du skrive inn teksten din.
- Du kan laste opp vedlegg. De fleste formater kan brukes, men vi anbefaler PDF.
- Klikk på "Send". Forsendelsen blir kryptert og sendes direkte til oss. Du får kvittering med referansenummer på e-post eller sms.