Forflytning av anleggsvirksomhet fra Dr. Daaes vei til Skytterveien

Vågan kommune er som kjent i gang med et storstilt opprydningsprosjekt der det skal etableres et avskjærende avløpssystem rundt Garsosen. Entreprenør – PK Strøm AS - forbereder i disse dager å flytte anleggsvirksomheten fra Dr. Daaes vei til neste byggetrinn som vil foregå i Skytterveien.

Situasjonskart over planlagte arbeider i Skytterveien

Etablering av kommunal pumpestasjon i Skytterveien
Entreprenør PK Strøm AS opplyser at de nå er klar for å starte opp neste byggetrinn av prosjektet som vil foregå i Skytterveien. Dette byggetrinnet omfatter etablering av en ny pumpestasjon og separering av den kommunale avløpsledningen i området til henholdsvis spillvann og overvann. Det er i tillegg planlagt å etablere nye kommunale selvfallsledninger som skal avskjære de private utslippene i området, og lede disse inn til pumpestasjonen. Det vil i løpet av uke 12 bli gjennomført befaring med beboerne i området for å informere om prosjektet, samt gi rom for spørsmål og innspill. I etterkant av dette møtet vil entreprenør gjøre klart for oppstart.

Etablering av riggplass ved Garsosveien
I forbindelse med oppstart av anleggsarbeidene i Skytterveien vil det bli etablert en riggplass langs Garsosveien like ved krysset mellom Garsosveien, Nybyveien og Øvreværveien (se kartutsnitt under. Denne riggen vil bestå av en hjulbrakke og container. Dette riggområdet er planlagt benyttet både i forbindelse med anleggsarbeidene i Skytterveien, men vil også være base for de påfølgende byggetrinnene. Se underliggende kartutsnitt for plassering av riggområde.

Skissert riggområde ved Garsosveien
Ferdigstillelse i Dr. Daaes vei
Fremdriften på arbeidene i Dr. Daaes vei har fram til nå gått helt etter planen. Det er nå etablert to av til sammen fem pumpestasjoner som inngår i dette prosjektet. En på nordsiden av Strømbrua og en langs Dr. Daaes vei. I tillegg er det gjennomført en total utskiftning av både vann- og avløpsnettet med tilhørende kummer, samt etablert et nytt overvannssystem. I forbindelse med dette arbeidet er det også lagt opp kabler og fundamenter for nytt gatelysanlegg.

Selv om anleggsvirksomheten nå flyttes videre til Skytterveien, er det fremdeles en del arbeid som gjenstår når det gjelder opprydding og ferdigstillelse i Dr. Daaes vei. For at sluttresultatet skal bli best mulig vil det være mest hensiktsmessig å gjennomføre de resterende arbeidet til våren når telen har sluppet og snøen er smeltet. Området vil derfor enda en liten stund ha preg av å være et anleggsområdet, men så snart forholdene ligger til rette for det vil anlegget bli ferdigstilt i sin helhet. Det vil da bli lagt ny asfalt langs hele traseen, satt opp nye lysmaster og etablert autovern mot sjø.