Endringer i vegnavn og adresser i Vågan

Flere huseiere har den siste tiden mottatt brev fra Vågan kommune om adresseendring. Dette skjer som følge av at det er krav om entydige adresser innad i en kommune, og at man derfor ikke kan ha samme veinavn flere plasser.

Noen gater har fått helt nye navn, mens andre gater er blitt en del av allerede eksisterende gater. Vi gjør spesielt oppmerksom på at i flere av tilfellene der en gate er innlemmet i en annen, har også adressene i eksisterende gate blitt endret, for at nummereringen skal stemme.  Du kan altså ha fått ny adresse selv om veinavnet er det samme, og noen andre kan ha fått din gamle adresse.

Dette gjelder:

• Skolegata i Kabelvåg, nytt navn Arbeidergata
  • Torget i Kabelvåg, nå en del av Torggata
  • Sjøgata i Svolvær, nå en del av O. J. Kaarbøs gate. Flere av adressene som tidligere var O. J. Kaarbøs gate, har fått ny adresse Fiskergata.
  • Del av Kong Øysteins gate i Svolvær, nå en del av Austnesfjordgata. Hele Austnesfjordgata er også omadressert.
  • Del av Kong Øysteins gate i Svolvær, nytt navn Langåsveien
  • Idrettsveien i Kabelvåg, nå en del av Brurberget. Hele Brurberget er også omadressert.

I tillegg er det også gitt nytt veinavn til de nye byggefeltene i Ungdomsskoleveien (nytt veinavn Ungdomsskolemyra) og Saltværingsholmen (nytt veinavn Hjellveien). Det er også gitt adresse til flere hytteeiendommer som tidligere kun hadde matrikkeladresse. Dette gjelder hyttene i Svolværmarka og Delpsmarka.

Adressen blir oppdatert i matrikkelen, og det blir automatisk sendt melding til folkeregisteret. Alle offentlige etater har direkte tilgang til adresseringen, men det er viktig at man selv informerer andre som har behov for å vite om endringen. Det er bare hjemmelshavere til eiendommene som har blitt informert direkte fra oss, og det er derfor viktig at eventuelle leietakere får informasjon om adresseendringen, samt at man sørger for oppdatert merking av hus og postkasse. Dette for at overgangen skal gå så bra som mulig.