Endret kjøremønster og parkeringsmuligheter - Storgata Svolvær

Det vil fra 1. november 2022 bli endrede parkeringsmuligheter i Storgata og Parkgata i Svolvær, og etter hvert endret kjøremønster.

Vågan kommune holder i disse dager på med å sluttføre anbudsprosessen for oppgradering av Storgata i Svolvær. Arbeidene omfatter oppgradering av vann, avløp, elektro, veg, gatelys og fortau i Storgata, fra krysset ved Gymnasgata og ned til kryss Storgata/Avisgata.

Anleggsarbeidene vil pågå i ca. 2 år og vil berøre framkommelighet i Storgata og tilstøtende gater. Omkjøringsmuligheter vil fortløpende bli skiltet.

Nøyaktig dato for oppstart av arbeidene er foreløpig ikke avklart, men informasjon om dette vil fortløpende bli lagt ut på kommunens hjemmeside.

Endret kjøremønster og parkeringsforhold

Konsekvensene av prosjektet vil bli redusert framkommelighet og parkeringsmuligheter i de nevnte gatene.

Det er derfor utarbeidet en ny skiltplan for sentrum av Svolvær som vil bli iverksatt fra 1. november 2022. Skiltplanen er i tråd med byplanen for Svolvær og vil bli permanent.

Planen innebærer i første omgang avvikling av all gateparkering i Parkgata og Storgata, med unntak tidsbegrenset parkering i Storgata mellom Roald Amundsens gate og Håkon Kyllingmarks gate. Gatene vil bli skiltet tydelig med parkering forbudt.

I de periodene man ikke kan kjøre fram til egen eiendom vil Vågan kommune tilby alternative parkeringsmuligheter.

Alle andre med parkeringsbehov henvises til Meieritomta, Kirkegata (Starlight), Våganhallen, Shell-tomta, deler av Sivert Nilsens gate eller private tilbydere. En oversikt over kommunale parkeringstilbud og priser finnes på Vågan kommunes hjemmeside.

Vågan kommune vil gi fortløpende informasjon i tilfelle endringer.